NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw




Bijbelse beeldmeditaties als vorm van bidden

Klik hieronder voor korte bijbelse beeldmeditaties, een korte uitleg staat onderaan deze bladzij naast de afbeelding.

Het Paradijs

Noach

Het bezoek van JHWH aan Abraham

Mozes geeft het volk de tekst van de tien geboden

Deborah

David

De lijdende dienaar - Jezus Christus

Bidden is een levenslange zoektocht naar de levende God. Het is eerst en vooral een gehoorzaam luisteren, met het oor van het hart, naar het Woord van God dat op ons toekomt, een minnend uitkijken, met het oog van het hart, naar God die in Heilige Beelden ons iets van zijn mysterievol Wezen wil openbaren. Mensen van alle tijden hebben in 'Woord en Beeld' gezocht God te vi nden. Denken we maar aan de vele 'boeken van de Heilige Schrift', aan de vele 'heilige iconen', aan de vele middeleeuwse retabels en picturale meesterwerken, de 'bijbel der armen'...

Woord en Beeld willen het oor en het oog van ons hart aanspreken en tot bidden aanzetten. Hiervoor zijn hier zeven bijbelwoorden en bijbelbeelden die bij elkaar aansluiten en elkaar wederzijds verklaren.

Het zijn zeven moderne 'iconen', uit de bijbelse glasramencyclus van de joods-Franse kunstenaar Marc Chagall in de kathedraal te Mainz, brachten ons natuurlijk naar een reeks van zeven inspirerende Schriftfragmenten (6 uit het Oude en 1 uit het Nieuwe Testament). Nu eens zal het Woord, dan weer het Beeld of soms beiden samen, ons tot bidden inspireren. Mogen wij, die leven in een overweldigende woord- en beeldcultuur, door deze Woorden en Beelden weer echt gehorig en gevoelig worden voor hét Woord en hét Beeld van God gezaaid en geprent in ons hart en, voor wie gelovig horen en zien wil, levend in ons midden.