NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
 Kerkelijk Jaar
Hoofddienst  Getijden Devotie Uitingsvormen 

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




Overzicht van 20e eeuwse Britse Hymnodie

Aan het eind van de 19e eeuw waren er zulke veranderingen in smaak en beleven dat veel Victoriaanse Hymnodie niet meer aansloot bij de muzikale en liturgische eisen. Zie ook het Engelstalige: The Victorian Web. Een factor die bijdroeg aan deze situatie was de overvloed aan nieuwe teksten, in het bijzonder vertalingen van Latijnse en Duitse gezangen. Bovendien kwam er een voorliefde voor oude melodieën zoals de melodieën van de berijmde psalmen van voor 1700 en oude liturgische zangwijzen zoals het gregoriaans. Historisch onderzoek, ook naar de muzikale aspecten leidde tot de herontdekking van oude tradities; folksong onderzoek leidde tot de "ontdekking" van mooie autochtone melodieën en er kwam de wens om die deel te laten uitmaken van de eigentijdse eredienst. Aanhang van de Historisch Kritische School van bijbelonderzoek groeide in academische kringen en werd uiteindelijk normatief aan het eind van de 19e eeuw. Een soort cultuuroptimisme leidde ertoe dat wetenschappers dachten dat alle problemen in grote lijnen opgelost waren en alleen details uitgezocht hoefden te worden. Deze genoegzame houding is muzikaal te vinden in de Victoriaanse Part Song: Donkere wolken pakten echter samen die tot een uitbarstin zouden komen in een wetenschappelijke, sociale en kunstzinnige revolutie, allereerst in de Eerste Wereldoorlog.

Een twintigste eeuws geluid

Aan het einde van de 19e eeuw begon een groep Britse componisten melodieën te schrijven in een grootsere stijl, die uit zou lopen in een nieuw type 20e eeuwse melodie. Twee componisten springen er uit:

Hubert Perry (1848-1918)

INTERCESSOR (By gracious powers)
RUSTINGTON

Charles V. Stanford (1852-1924)

ENGELBERG (When in our music God is glorified Oorspronkelijk bij"For all the saints")

Hoewel de alomtegenwoordige Hymns Ancient and Modern deze en andere dergelijke melodieën publiceerde in de editie van1905, zijn ze toch vooral bekend door het succes van The English Hymnal (1906).

Robert Bridges publiceerde het Yattendon Hymnal in 1899. Dit werd een brug tussen de Victoriaanse hymnodie van het eerdere deel de eeuw en de moderne hymnodie van het eind van de 19e eeuw. In deze bundel behield en restaureerde hij veel oude Britse melodieën, in het bijzonderde melodieën van berijmde psalmen, koralen, en gregoriaans. Hoewel het zijn bedoeling was geweest om daar teksten uit bestaande bundels bij te voegen, bleken de metra daar niet bij te passen, daarom vertaalde hij teksten uit het Latijn, Duits en Grieks. Een aantal hiervan wordt nu beschouwd als behorend tot de betere gezangteksten in de Engelse taal:

Ah, holy Jesus
All my hope on God is founded

Het Yattendon Hymnal was geen financieel succes (het was onhandig groot en duur) maar het deed het voorbereidende werk voor Percy Dearmer en Ralph Vaughan Williams voor hun bundel The English Hymnal (1906).

The English Hymnal (1906) is een belangrijke bundel in de ontwikkeling van de 20e eeuwse hymnodie

Waarom was The English Hymnal belangrijk?
Wie was Ralph Vaughan Williams?

Andere belanrijke gezangbundels na the English Hymnal en voor ca. 1955:

Songs of Praise (1926)
Church Hymnary (1927)
The Oxford Book of Carols (1928)
The BBC Hymn Book (1950)
Hymns Ancient and Modern Revised (1950)
Congregational Praise (1951)

1955-1970: CRISIS

De periode 1955 - 1970 was een "crisistijd" in de Britse hymnodie en kerkmuziek. Er werd veel geëxperimenteerd met gemeentezang en kerkmuziek in populaire stijlen om de jeugd te trekken. Hier de belangrijkste experimenteerders:

The Church Light Music Group, waarvan Geoffrey Beaumont de bekendste is:

20th Century Folk Mass
GRACIAS (Lord, thy word abideth)
CHESTERTON (Now thank we all our God)

Naast de 20th Century Folk Mass werden tussen 1955 en 1970 andere POP-muziek missen geschreven, vooral in de Verenigde Staten, bijvoorbeeld:

Rejoice - ca. 1963 (students of the General Theological Seminary of the Protestant Episcopal Church USA)
The American Folk Mass - ca. 1963 (The Rev. Ian Douglas Mitchell, St. Anns' Episcopal Church, Chicago,IL, USA)
A Youth Folk Mass - ca. 1965 (Grace Cathedral, San Francisco, CA, USA)
Mass for Young Americans - 1966 (Raymond Robert Rep, St. Louis Preparatory Seminary, St. Louis, MO, USA)
Misa Bossa Nova - 1966 (St. Brendan's Parish, Chicago, IL, USA)
Won't You Pass It Along - 1964 (Berkeley Divinity School, Episcopal Seminary, New Haven, CT, USA)
An American Mass - ca. 1965 (Rev. Joseph Rivers, Roman Catholic Diosese of Cincinnati, OH, USA)

Een belangrijke beweging naThe Church Light Music Group was een folk music revival met als drijvende kracht Sidney Carter (b. 1915).

Lord of the dance (SIMPLE GIFTS )
Every Star Shall Sing a Carol

Voor meer over de verschuiving naar 'populaire' muziek voor gemeentezang, klik hier.

De Nieuwe Engelse Renaissance van de gemeentezang, oftewel 'the Hymn Explosion'

Rond 1963 'stagneerde' de Britse hymnodie, maar dat was de stilte voor de storm van de Nieuwe Engelse Renaissance van de gemeentezang. Na ca.1970 was er een ëxplosie" van nieuwe Engelse gezangen.

Klik hier voor een overzicht van de 20e eeuwse gezangbundels tot 2008 (HymnQuest 2008, alfabetisch)

Klik hier voor een overzicht van de 20e eeuwse gezangbundels tot 2008 (HymnQuest 2008, op jaar van publicatie)

Klik hier voor de indexen van 20e eeuwse gezangbundels op de site Oremus (Anglicaans)

Klik hier voor 20e eeuwse gezangbundels gerangschikt naar richting/traditie