De Maaltijd des Heren, ook wel bekend in protestantse kring
onder de naam Heilig Avondmaal of Eucharistie (= griekse woord
voor 'dankzegging), heeft een veelbewogen geschiedenis. Begonnen
door Jezus als een nieuwe vorm van dankzegging voor Gods grote
daden in de traditie van het pesach-maal naar aanleiding van
naar aanleiding van zijn zelfopoffering, werd het aanvankelijk
waarschijnlijk wekelijks, misschien zelfs dagelijks, gevierd
als dankzegging voor de opstanding, de overwinning van de
dood en alles wat er mee samenhangt. Dit vieren gebeurde naar
het zich laat aanzien tijdens een gemeenschapsmaal op de zaterdagavond,
na zonsondergang, als begin van de eerste dag van de week,
in de vorm van een dankzeggingsgebed naar joodse traditie,
vóór de maaltijd, bij het breken van het brood;
en een verder dankzeggingsgebed tegen het eind van de maaltijd
rond een beker wijn. Sommigen denken dat na de maaltijd er
een samenzijn was rond de Schriften, waarin op een of andere
manier 'doorgepraat' werd over de betekenis van Jezus in het
licht van de Schrift, en zo uitleg van de Schrift kon plaatsvinden.
In ieder geval was er ook een samenkomst die leek op de synagogedienst
op de ochtend van de eerste dag.
Na verloop van tijd werden de viering van de maaltijd en
de samenkomst rond de Schriften samengevoegd. Dit was misschien
wel naar aanleiding van problemen zoals die gesignaleerd worden
in de brief aan de Corinthiërs: De welgestelden die ervoor
zorgden dat de gezamenlijke tafel rijk bedeeld was, begonnen
al uitgebreid te tafelen voordat ook de armen van hun werk
gekomen waren. Deze vonden dan ook de hond in de pot. Paulus
trekt hier sterk tegen van leer: Jullie belijden dat je Christus
volgt, je viert Zijn gedachtenis, maar de manier waarop je
dat doet loochent dat. Door zo Christus opstanding te vieren
veroordeel je jezelf. (Cor 11:17-34).
VERDERE ONTWIKKELING
Door orden van dienst uit de 2e eeuw weten we dat tegen die
tijd het gemeenschapsmaal en de gedachtenis twee verschillende
delen van één dienst geworden waren. De samenkomst
op de ochtend van de eerste dag begon met een 'woorddienst',
net als in de synagogale eredienst werden Schriftgedeelten
gelezen en was uitleg mogelijk. Mensen die nieuwsgierig waren
naar het Christelijk geloof mochten hier bij zijn, maar werden
weggestuurd voor de eigenlijke viering en gedachtenis van
Jezus Christus' overwinning op de dood. Bij de viering van
de tafel mochten alleen gedoopte Christenen aanwezig zijn.
De nieuwe tafelgebeden die de laatste jaren door allerlei
kerken in gebruik zijn genomen, zijn vaak vertalingen van
'eucharistische' (=dankzeggings-) gebeden uit de eerste eeuwen
van de kerk. Omdat in die eerste eeuwen het patroon wel vastlag,
maar de bewoordingen gevariëerd werden, zien we de laatste
jaren die variatie in bewoordingen binnen een vast patroon
ook in onze eredienst naar voren komen.
VERVAL?!
In de vroege kerk werd veel gezongen, zowel door de voorganger
als door de hele gemeente en groepen daaruit. Door specialisatie
van die groepen tot zangkoren kwam de gemeente steeds meer
buiten spel te staan. Ook bij de viering van het Heilig Avondmaal
zien we in de middeleeuwen dat de gemeente er wel bij aanwezig
is, maar alleen luistert en toeziet. Het komt zelfs tot allerlei
vormen van verering van het sacrament op afstand. Men was
verplicht om minimaal één maal per jaar te communiceren,
en voor de meeste mensen was dat ook de enige keer.
POGING TOT HERSTEL?! BIJ DE REFORMATIE
De reformatie probeerde de wekelijkse avondmaalsviering weer
te herstellen. Zowel Luther als Calvijn hebben alle mogelijke
moeite gedaan de vroeg-kerkelijke zondagse viering van Schrift
en Tafel weer tot het feest van de dankzegging van de gemeente
te maken. In de lutherse traditie bleef de dienst van Schrift
en Tafel de norm, maar het feitelijk deelnemen aan de tafel
bleef een zeldzaam verschijnsel. Calvijn kreeg te maken met
een verbod van de stedelijke overheid om het avondmaal vaker
dan vier keer per jaar te vieren (te rooms!). Zo is in onze
traditie de kwartaalviering van het avondmaal ontstaan. Veel
mensen kijken echter raar op als erbij verteld wordt dat die
vieringen op de feestdagen plaatsvonden, op Kerst, Pasen,
Pinksteren en op een zondag in de herfst.
VERANDERINGEN VAN DE LAATSTE JAREN
De tweede helft van de 20e eeuw was over de hele wereld in
protestantse kring dezelfde ontwikkeling te zien. Men gaat
terug naar de Bijbelse en vroeg kerkelijke bronnen, en overal
komen nieuwe tafelgebeden die in feite vertalingen zijn van
tafelgebeden uit de vroege kerk of daarop geïnspireerd
zijn. De frequentie van de avondmaalsvieringen werd over het
algemeen opgevoerd, veel werd gestreefd naar eens per maand.
Er vond overal bezinning plaats op de bijbelse aanknopingspunten
rond beleving van het avondmaal.
|