De 'basisbeweging' in de eredienst
- Intrede (vroeger voorbereiding genoemd)
Hierin
wordt duidelijk in welk teken de samenkomst staat. Mensen spreken hun afhankelijkheid
van God uit, in het gebed van toenadering (in de oecumenische Orde A) door de
bede om toenadering of vergeving, en in het verwoorden van de nood van zichzelf
en de wereld om hen heen. Nood waar ze zelf niet uitkomen en daarom aan God
voorleggen (kyrie). De voorbereiding
wordt afgesloten met het prijzen van God, want Hij heeft zich laten kennen als
de Betrouwbare die niet vergeefs op zich laat wachten (gloria).
Er
zijn meerdere vormen van intrede (voorbereiding),
uitgebreider en minder uitgebreid. Een veel gehoord bezwaar tegen de klassiek
gereformeerde schuldbelijdenis en genadeverkondiging (Orde B) is de ervaren
individualistische inslag en de grote nadruk op zonde. Dat is waarschijnlijk
vooral een kwestie van invulling. De oecumenische variant (Orde A) kent ook
de schuldbelijdenis: in het gebed van toenadering en de afhankelijkheid van
God kan deze ook collectief als nood van de wereld verwoord worden in het kyriegebed.
Praktisch-theologisch is er voor het goed functioneren de voorwaarde dat de
vorm van intrede (voorbereiding) moet aansluiten bij de deelnemers (anders kan
deze voor de betrokkenen niet als zodanig dienstdoen).
-
Heilige Schrift
Na
de voorbereiding worden de Schriften geopend in de heilige Schrift (vroeger
dienst van het Woord genoemd) waarin
na een inleidend gebed gedeelten van de Schrift klinken (twee lezingen: Oude
Testament en Nieuwe Testament, of drie lezingen: Oude Testament, apostellezing,
evangelielezing), al of niet afgewisseld met bijpassende gemeentezang.
Als
het Woord werkt in het midden van de gemeente dan komt er een nieuwe beweging
op gang. Vanuit de relatie met God komt de relatie met de naaste (en de hele
schepping) in het vizier.
Dit
uit zich in:
-
Voorbeden
-
Inzameling van de gaven
-
Maaltijd van de Heer
In
een dienst van Schrift en Tafel wordt de beweging van God via mensen nog extra
onderstreept: Mensen worden geconfronteerd met Gods grenzeloze gastvrijheid
en mededeelzaamheid. In de tafelgemeenschap vindt de diaconie, de dienstbaarheid
aan de wereld haar diepste motivatie (nog sterker dan in de dienst van het Woord).
-
Zegen
In de zegen worden mensen van Godswege gezegend met ‘brood voor onderweg’ de wereld weer ingestuurd.