De 'basisbeweging' in de eredienst
- Intrede (vroeger voorbereiding genoemd)
Hierin 
  wordt duidelijk in welk teken de samenkomst staat. Mensen spreken hun afhankelijkheid 
  van God uit, in het gebed van toenadering (in de oecumenische Orde A) door de 
  bede om toenadering of vergeving, en in het verwoorden van de nood van zichzelf 
  en de wereld om hen heen. Nood waar ze zelf niet uitkomen en daarom aan God 
  voorleggen (kyrie). De voorbereiding 
  wordt afgesloten met het prijzen van God, want Hij heeft zich laten kennen als 
  de Betrouwbare die niet vergeefs op zich laat wachten (gloria).
Er 
  zijn meerdere vormen van intrede (voorbereiding), 
  uitgebreider en minder uitgebreid. Een veel gehoord bezwaar tegen de klassiek 
  gereformeerde schuldbelijdenis en genadeverkondiging (Orde B) is de ervaren 
  individualistische inslag en de grote nadruk op zonde. Dat is waarschijnlijk 
  vooral een kwestie van invulling. De oecumenische variant (Orde A) kent ook 
  de schuldbelijdenis: in het gebed van toenadering en de afhankelijkheid van 
  God kan deze ook collectief als nood van de wereld verwoord worden in het kyriegebed. 
  Praktisch-theologisch is er voor het goed functioneren de voorwaarde dat de 
  vorm van intrede (voorbereiding) moet aansluiten bij de deelnemers (anders kan 
  deze voor de betrokkenen niet als zodanig dienstdoen).
 
  
    
  
  
- 
  Heilige Schrift 
Na 
  de voorbereiding worden de Schriften geopend in de heilige Schrift (vroeger 
  dienst van het Woord genoemd) waarin 
  na een inleidend gebed gedeelten van de Schrift klinken (twee lezingen: Oude 
  Testament en Nieuwe Testament, of drie lezingen: Oude Testament, apostellezing, 
  evangelielezing), al of niet afgewisseld met bijpassende gemeentezang.
 
  
    
  
  
Als 
  het Woord werkt in het midden van de gemeente dan komt er een nieuwe beweging 
  op gang. Vanuit de relatie met God komt de relatie met de naaste (en de hele 
  schepping) in het vizier. 
Dit 
  uit zich in: 
- 
  Voorbeden
- 
  Inzameling van de gaven 
- 
  Maaltijd van de Heer
In 
  een dienst van Schrift en Tafel wordt de beweging van God via mensen nog extra 
  onderstreept: Mensen worden geconfronteerd met Gods grenzeloze gastvrijheid 
  en mededeelzaamheid. In de tafelgemeenschap vindt de diaconie, de dienstbaarheid 
  aan de wereld haar diepste motivatie (nog sterker dan in de dienst van het Woord). 
  
 
  
    
  
  
- 
  Zegen
In de zegen worden mensen van Godswege gezegend met ‘brood voor onderweg’ de wereld weer ingestuurd.