NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




Niet alleen oud materiaal in de Hymn Explosion

De nieuwe supplementen beperken zich niet tot nieuw materiaal. De oecumenische beweging heeft ons langzaam de ogen geopend voor het materiaal van andere kerken. Toen 'Methodist Hymns and Songs' in 1969 werd gepubliceerd stond er ook `Let all mortal flesh keep silence' uit de English Hymnal traditie in, `Lift high the Cross' uit Hymns Ancient and Modern Revised, en Watts' grote lijdensgezang `Nature with open volume stands', dat tot nu toe beperkt was tot de Congregationalisten. Van de honderd gezangen in 'More Hymns for Today' zijn er zes van Isaac Watts en
vier van Charles Wesley. Van Isaac Watts bijvoorbeeld: (187) `We give immortal praise', misschien wel het geweldigste gezang dat over de Drieëenheid geschreven is. Hetzelfde boek heeft `Where is this stupendous stranger' van Christopher Smart (1722-1771) ontdekt en `Now from the altar of our hearts' van John Mason (1645-1694), die beide verdienen in algemeen gebruik genomen te worden. Sociale bewogenheid werd ook bij het samenstellen van het eerdere supplement ontdekt bij vroegere gezangschrijvers, getuige Wesley's `Help us to help each other, Lord' en `Jesus my Lord how rich thy grace' van Philip Doddridge. Er is dergelijke kruisbestuiving geweest bij de muziek maar Anglicanen moeten nog kijken bij het Methodisme naar melodieën voor het 8 8 8 8 8 8 metrum dat een favouriet was van Wesley.

Ontleend aan: Alan Dunstan, The Hymn Explosion (RSCM 1990)