De geschiedenis van de Christelijke eredienst is op veel
verschillende manieren beschreven. Elke beschrijving heeft
zijn eigen 'vooroordeel'. Hieronder worden drie beknopte overzichten
van de geschiedenis gegeven, elk met een eigen insteek
Historisch Overzicht uit Liturgiek
van Prof Dr G. van der Leeuw. De insteek die Van der Leeuw
formuleert is: De hoofddienst der Christelijke gemeente is
Offerdienst, waarin wij vieren het Offer des Heeren door ons
eigen leven ten offer te brengen, aan zijn Disch, in de verkondiging
van zijn Woord, in onze gaven, in ons lied. Voor
meer over zijn opvatting van liturgie, klik hier.
BEKNOPTE GESCHIEDENIS VAN DE LITURGIE
Prof Brienen e.a. Het overzicht heeft het patroon: Bloei
- verval - herstel. Het is de vraag of je de verscheidenheid
van de eredienstontwikkeling geen geweld aandoet door dit
eenvoudige patroon te hanteren.
De perioden van de Liturgische
Geschiedenis van Geoffrey Wainwright. In de inleiding
van het boek The Study of Liturgy geeft een van de redacteuren,
de internationaal befaamde liturgist Geoffrey Wainwright een
zo objectief mogelijk overzicht. In de bijdragen van verschillende
zijden in het boek komt de veelkleurigheid van de bonte verscheidenheid
aan verschillende benaderingen naar voren.
In het historisch materiaal
is een aantal wetmatigheden gesignaleerd. Deze blijken
op gespannen voet te staan met een aantal interpretaties.
Voor een veel uitgebreider nederlandstalig overzicht van
de geschiedenis van de Christelijke eredienst, zie: H.A.J.
Wegman: Riten en Mythen. Liturgie in de geschiedenis van het
christendom. Kampen 1991.
Voor een overzicht van de ontwikkeling
van de Nederlandse liturgie, een geschiedenis van van hoe
men tegen liturgie en zijn geschiedenis aangekeken heeft,
klik hier. Ter vergelijking zie Dienstboek - een proeve
I, p. 894
De manier waarop de geschiedenis van de liturgie benaderd
wordt blijkt verwant aan en beinvloed door de stellingname
ten aanzien van liturgische vernieuwing. Hierbij speelt de
keuze voor een grondleggende periode van groot belang.
Er wordt wel ingedeeld in Traditionalisten, Neo Traditionalisten,
Liturgie Hervormers en Voorstanders van een sterk Inductieve
Liturgie (voortvloeiend uit waar het over gaat).
Traditionalistenen neo-traditionalisten benadrukken de historische
continuiteit, wat past bij het idee dat een hervorming een
breuk met de overlevering zou zijn. Hervormers beroepen zich
op grondleggende (bloei)perioden in het verleden en hun ideeen
zijn radicaler naarmate de bloeiperiode verder in het verleden
ligt. Terwijl de traditionalisten geneigd zijn de historische
continuiteit te overdrijven, idealiseren de hervormers hun
grondleggende periode en zien ze verval in de erna volgende
periode.
De inductieve liturgisten benadrukken de creativiteit in
elke periode, maar zijn geneigd het repertoire aan liturgische
vormen dat ontleend is aan de traditie te onderschatten.
|