NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw



 

Waar de synoptische evangeliën Jezus vooral plaatsen in een historisch perspectief, legt het Johannes evangelie
zowel theologisch als historisch de nadruk op Jezus als de vervuller van alle Joodse feesten. Het verhaal van Jezus is
gestructureerd rond de feesten die Hij bijwoonde. Bij elk feest wordt Jezus belicht als de eigenlijke betekenis en
bedoeling van dat feest en elk feest is een nieuwe gelegenheid voor één van zijn "Ik ben" uitspraken.
- Op het Pascha reinigde Jezus de tempel en maakte Hij zichzelf bekend als de ware tempel van God (Johannes 2:14-
22; 1:14).
- Op het volgende niet bij name genoemde feest, genas Jezus een man op de Sabbat en stelde Hij zichzelf gelijk met God. "En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is" (Johannes 5:1, 18, 27).
- Tijdens het volgende Pascha gaf Jezus de vijfduizend te eten en openbaarde Hij zichzelf als het ware Brood des
Levens dat uit de hemel nederdaalt (6:4, 10, 33, 57-58).
- Tijdens het Loofhuttenfeest (7:2) stelde Jezus zichzelf bewust in het middelpunt van het hele feest. "En op de
laatste, de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Indien iemand dorst heeft, hij kome tot Mij en
drinke!" (7:37). Een ritueel uitgieten van water was gebruikelijk voor dat moment van het feest. Jezus koos met
opzet dit moment uit om zichzelf te openbaren als de Gever van stromen van levend water.
- Tijdens het Vernieuwingsfeest (10:22) verklaarde Jezus "Ik en de Vader zijn één" (10:30).
- Uiteindelijk, tijdens het laatste Pascha, stierf Jezus als het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt (19:14,31).

In de stroom van het Johannes evangelie valt de climax van de bediening van Jezus samen met een Pascha, net als
het begin van zijn bediening.