Cursus 'kijk op de bijbel'
Verslag
Voor Pasen: naast elkaar gelezen een gedeelte van het lijdensverhaal.
Opvallend: Matteus, Marcus en Lucas (de synoptici 'met dezelfde blik')
volgen dezelfde lijn, Johannes heeft zijn eigen tijdsindeling, sommige
gebeurtenissen die de 'synoptici' tijdens de aanloop van het lijden vertellen
plaatst Johannes veel eerder. De 'synoptici' houden zo te zien de chronologische
volgorde aan, Johannes eerder een soort theologische volgorde: Jezus was
van het begin af aan de zegevierende Zoon van God, in de chronologische
vertelling komt dat niet zo uit, want mensen zagen het ook niet, maar
Johannes vertelt 'hoe het eigenlijk was' en niet hoe het leek.
Na Pasen: begonnen naast elkaar te lezen de opstandingsverhalen bij de
vier evangelisten. De Opstandingsverhalen tonen net als de geboorteverhalen
allerlei verschillen. Hoeveel vrouwen gingen nu eigenlijk naar het graf
en wie was er echt het eerste? Moeten de discipelen wachten tot ze Jezus
in Galilea ontmoeten of gebeurt het al in Jeruzalem?
Godsontmoeting?
In de bijbel staan allerlei verslagen van Godsontmoetingen. Die zijn eigenlijk
niet onder woorden te brengen en worden dan maar verwoord in traditionele
religieuze of liturgische bewoordingen (Jes 6) of vertellen juist hoe
het niet was (Elia: niet in de donder, niet in de bliksem, de stilte komt
er nog het dichtst bij).
De verscheidenheid rond de eerste ontmoetingsverhalen met de verrezen
Heer lijken in dezelfde richting te wijzen, de letterlijke overeenkomst
in (deel)bewoordingen lijken erop te wijzen dat geput werd uit een beschrijving
van wat er gebeurd was maar dat iedere evangelist daar een selectie uit
maakt om iets van die overstijgende ervaring weer te geven.
De lijdensverhalen van de vier evangelisten
naast elkaar
De opstandingsverhalen van de vier evangelisten
naast elkaar
Nieuw: op de beginpagina http://noemewv.nl/
is nu ook een Kerkgeschiedenis Tijdlijn te vinden (menu links, onderaan)
Nieuwe afspraak
Morgenkring: 22 april 10.00 uur
Avondkring: 22 april 19.30 uur
|