LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Hoe wordt/is de Bijbel gelezen Bijbellezen
-Waarom lees je zo de bijbel? Leesmethoden:
-Naief intuïtief -de rabbijnen leeswijze (associatief) of oud-kerkelijk (typologisch) De oud-kerkelijke benadering zag in oud-testamentische gedeelten voorafschaduwing van nieuw-testamentische gedeelten. Alles liep uit op Jezus Christus. Bijv. Jozef verkocht naar Egypte als type van Christus die verkocht werd naar het dodenrijk door Judas De Barmhartige Samaritaan De boodschap v/d gelijkenissen 3: p. 91-103 -vanuit de context: zoals de eerste lezers het verhaal gehoord hebben (bijbelwetenschappen) De Barmhartige Samaritaan: Lucas 10: 25-37 Fokkelman p. 9-19: 2 Kon 4: 1-7 -historisch (of historisch kritisch) Wat is er feitelijk gebeurd, hoe is verhaal tot stand gekomen
De Barmhartige Samaritaan: Lucas 10: 25-37
De catechismus leest de bijbel als illustratie voor de leer. Sommige bijbelgedeelten lijke ook met een dogmatisch schema geschreven te zijn: overtreding -> straf -> berouw -. vergeving: Deuteronomistische geschiedschrijving, profeten Anderzijds is de bijbelse beschrijving vaak ruimer dan een dogmatisch model. Het meest gangbare verzoeningsmodel, Jezus boet in plaats van de mens vindt in debijbel nog ettelijke modellen naast zich.
Het verhaal van de Gerazenen: Uleyn 91-101 De worsteling van Jacob Uleyn 53-67
-materialistisch -feministisch Bij Martha en Maria thuis Lk 10, 38-42 Jo Tigcheler, Vrouw en Spiritualiteit in het NT: p. 47-55 -inlevend (Lectio Divina, etc.) De lezer probeert zich zo in te leven in het verhaal dat hij er deel aan krijgt, er een rol in gaat vervullen en van daaruit zicht krijgt op wat het verhaal voor hem betekent.
Genres Gebruiksaanwijzing - Gedichtenbundel - Toneelstuk - Roman - Wetenschappelijk onderzoek - Reclame - Manifest - Leerboek - Opinieblad - Wetstekst - Jaarverslag Kranteverslag als voorbeeld Gemengde genres: Verslag van gebeurtenis met voorbeeldverhaal: gelijkenis
De Allegorische methode van bijbellezen is door de eeuwen veel gebruikt. Het is een 'geestelijke' uitleg van een verhaal. Vooral voorbeelden van een doorgeschoten allegorische benadering doen erg aan inlegkunde denken. Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan is wel als volgt allegorisch uitgelegd: Priester: Israel in zijn cultische gestalte Dit gaat duidelijk te ver, maar veel bijbelverhalen verwijzen duidelijk symbolisch naar het leven en niet altijd alleen letterlijk. De Historisch Kritische Methode van bijbellezen kwam vooral op als kritiek op traditionele manieren van geloven. Men probeerde door kritisch lezen de bronnen te vinden waaruit de bijbelverhalen qua vorm en inhoud putten. Hierdoor is een ontzagwekkende hoeveelheid kennis over de geschiedenis in bijbelse tijden ontstaan, maar men las de bijbelverhalen vaak meer met het oog op wat er voor gebruiken en voorstellingen achter zaten, dan met het oog op de boodschap of het belang voor moderne gelovige mensen. De feministische methode van bijbellezen De materialistische manier van bijbellezen De psychologische manier van bijbellezen wordt tegenwoordig veel toegepast. Deze gaat ervan uit dat een bijbelverhaal direct van belang is voor de lezer en gebruikt een psychologische invalshoek om de betekenis voor het leven en denken van de lezer/hoorder te doen oplichten. De duitse theoloog en psycholoog Drewermann heeft in deze trant vele boeken als verheldering van bijbelverhalen geschreven. Veel bijbelverhalen, bijvoorbeeld het verhaal over het gevecht van Jacob bij de Jabbok, blijken 'te kloppen' met inzichten uit de psychologie. Ook bij de werking van bijbelverhalen wordt de psychologie te hulp geroepen. Alle mensen hebben almachts- en onsterfelijkheidsfantasieën. Als je manier van de bijbellezen enkel als zo'n fantasie werkt en alleen jezelf bevestigt, stap je in een bekende valkuil. In het Evangelie naar Marcus wordt bijvoorbeeld de waan dat de komst van de Messias een succesverhaal is in het evangelie zelf heel duidelijk ondergraven: glorie blijkt door de Messias alleen door lijden heen behaald te worden. Wie denkt dat geloven alle lijden voorkomt stapt in de valkuil en leest de bijbel niet goed. De psychologie helpt zo om de valkuilen bij het bijbellezen te ontdekken, en oog te krijgen voor wat de bijbeltekst als woord van God in je leven kan betekenen. Structuralistisch Numeriek De methode van het Schrift met Schrift vergelijken is altijd al toegepast, maar vooral in de Reformatie naar voren gekomen. In het Nieuwe Testament (maar ook binnen de testamenten) wordt veel geciteerd uit het Oude Testament, niet alleen letterlijk, maar ook in verhaalvorm. Zo is het verhaal van de storm op het meer een uitgebreide vorm van een gedeelte van Psalm 107. De evangelisten moesten op begrijpelijke manier opschrijven wat in hun midden gebeurd was. Hierbij grepen ze terug op vormen en geloofsvoorstellingen die hun lezers kenden uit hun geloofstraditie en maakten duidelijk dat wat daar al verwoord was in hun midden geschied was. Als je daarom wilt weten wat zo'n Nieuw Testamentisch verhaal betekent, dan is het goed het Oud Testamentische gedeelte dat in de verwoording gebruikt is erbij te nemen. Al deze manieren van bijbellezen kunnen de gelovige helpen bij de omgang bij de bijbel om niet in valkuilen te stappen en de bijbel te laten buikspreken. Het is immers belangrijk dat het woord van God ons bereikt, de bijbel moet niet een vermomming worden voor onze eigen woorden, zoals we bijvoorbeeld rond de apartheid in Zuid Afrika gezien hebben.
|
|