NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
 Kerkelijk Jaar
Hoofddienst  Getijden Devotie Uitingsvormen 

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw



Johannes 12:20-33 (Jezus spreekt over zijn dood ) met daarin de mini gelijkenis van de zaadkorrel

24 Waarachtig, ik verzeker u: als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.


Het begint heel gewoon. Een aantal Grieken was naar het feest gekomen om God te aanbidden. Zij gingen naar Filippus uit Betsaïda in Galilea, en vroegen hem of ze Jezus konden ontmoeten. Ze hadden zoveel over hem gehoord, via een van zijn leerlingen probeerden ze nu eens iets dichter bij hem te komen. Dat is niet zo gek. Wij benaderen ook eerst een kennis die een celebrity kent en polsen die als we die celebrity wel eens van nabij willen zien.
Filippus en Andreas polsten vervolgens Jezus. Maar Jezus zei dat de tijd voor audities voorbij was, de crisis was nabij: 'De tijd is gekomen dat de Mensenzoon tot majesteit wordt verheven.
Als je op het punt staat koning te worden heb je niet altijd tijd voor nieuwsgierige voorbijgangers.
Maar Johannes zou Johannes niet zijn als hij niet vreemde dingen naar voren zou brengen. Jezus wordt tot majesteit verheven, maar de beeldspraak die Hij ervoor gebruikt lijkt wel het tegenovergestelde weer te geven: 'Ik verzeker u: als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.' Jezus lijkt daar zoveel te zeggen als: Ik ga sterven en dat heeft grote en goede gevolgen, en zo moet het.
Maar het wordt nog aparter. Jezus gaat verder met: 'Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.'
Dat lijkt ook zoveel te betekenen als: Als ik aan mijn leven hecht raak ik het kwijt, maar als ik er niet aan hecht zal ik het behouden'. En datzelfde lijkt ook voor zijn volgelingen te gelden, want Hij zegt: 'Wie mij dient moet mij volgen: waar ik ben zal ook mijn dienaar zijn, en wie mij dient zal door de Vader geëerd worden.
Dan lijken we ineens in Getsemane terecht gekomen te zijn, want Jezus zegt:
27 Nu ben ik doodsbang. Wat moet ik zeggen? Vader, laat dit ogenblik aan mij voorbijgaan? Maar hiervoor ben ik juist gekomen. 28 Laat nu zien hoe groot uw naam is, Vader.'
Blijkbaar zegt Jezus hier iets fundamenteels, want toen klonk er een stem uit de hemel: 'Ik heb mijn grootheid getoond en ik zal mijn grootheid weer tonen.'
Bij de doop in de Jordaan wordt ook zoiets verteld. Dat was het begin van Jezus' weg van zelfontlediging. De weg door de doodswateren naar het licht.
29 De mensen die daar stonden en dit hoorden, zeiden: 'Een donderslag!'
In het Oude Testament wordt het spreken van God vaker in beelden van donder geduid. En bij de bekering van Paulus lezen we ook zoiets. De omstaanders zijn in verwarring over wat er gebeurt.
Er waren er die zeiden dat het een engel was die tegen hem gesproken had. Maar Jezus zei: 'Die stem heeft niet voor mij gesproken, maar voor u.
God bevestigt de weg van Jezus telkens door tekenen, opdat mensen doorkrijgen dat Jezus laat zien waar het om draait in Gods plannen.

Er gaat iets ingrijpends gebeuren, een krisis of oordeel. In het Grieks is dat hetzelfde woord.
Wat is nu die crisis? Jezus zegt het: 'nu zal de heerser van deze wereld uitgebannen worden.'
Zonet had Jezus het nog over sterven en in de aarde vallen, maar ook over verhoogd worden tot majesteit. Dat verheven worden vervolgt hij verder: 32 Wanneer ik van de aarde omhooggeheven word, zal ik iedereen naar mij toe halen.' De evangelist heeft als commentaar dat Jezus daarmee bedoelde de wijze waarop hij zou sterven, maar Hij ging nog verder, Jezus zegt waarvoor Hij het doet, opdat Hij iedereen naar zich toe kan halen.
Joh 3:16: Alzo lief heeft God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet zou sterven maar eeuwig leven hebbe.