LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Wat gebeurde er op de weg naar Damascus? Wij
beschikken over twee verschillende verhalen betreffende het naspel van Paulus'
ervaring op de weg naar Damascus. In de Handelingen van de Apostelen wordt ons
verteld dat hij al na een paar dagen begon te prediken bij de leerlingen in Damascus.'
Verder wordt gesuggereerd dat hij spoedig naar Jeruzalem is gegaan, 'waar hij
probeerde zich bij de leerlingen aan te sluiten, maar zij waren allemaal bang
voor hem: zij konden niet geloven dat hij echt een leerling was'.' Hij bleef slechts
korte tijd bij hen en, wegens meningsverschillen met de hellenisten, begaf hij
zich naar Caesarea en vervolgens naar Tarsus? In
zijn brief aan de Galaten geeft Paulus een nogal afwijkend verslag van zijn bekering
en het vervolg daarop, hetgeen een betere verklaring geeft voor de lengte en de
volle betekenis van zijn reis: "Maar toen het Hem die mij vanaf de moederschoot
had afgezonderd en door zijn genade heeft geroepen, behaagde mij zijn Zoon te
openbaren opdat ik Hem onder de volkeren zou verkondigen, toen ben ik geen ogenblik
te rade gegaan bij vlees en bloed: ik heb mij ook niet naar Jeruzalem begeven,
naar hen die al eerder apostel waren dan ik, maar ik ben aanstonds vertrokken
naar Arabie en vandaar weer teruggekeerd naar Damascus. Pas drie jaar later ging
ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en ik ben slechts veertien dagen bij
hem gebleven. Van de andere apostelen heb ik niemand gezien behalve Jakobus, de
broeder des Heren. Wat ik u schrijf is de zuivere waarheid, God is mijn getuige.
Daarna ben ik naar het gebied van Syrie en Cilicie gegaan, zonder dat de christengemeenten
van Judea mij persoonlijk hadden leren kennen. Zij misten alleen van horen zeggen:
'Hij die ons vroeger verzvolgde, verkondigt nu het geloof dat hij eens wilde uitroeien'
en zij verheerlijkten God om mij. Later na verloop Het lijkt erop of de periode na de gebeurtenis op de weg naar Damascus zo'n 17 jaar geduurd heeft. Al die tijd leefde hij teruggetrokken in de woestijn in Arabie, waar zijn 'ervaring' moest rijpen en hij meer over Jezus Christus te weten kwam en zijn geloof begon te groeien. De ervaring op de weg naar Damascus veranderde hem niet op slag in de 'apostel van de heidenen'. Er begon daarmee slechts een proces van bekering, dat Paulus voorbereidde op zijn zending. Wat zegt Paulus zelf over wat er gebeurde bij Damascus? Sommige
commentatoren zien Paulus' ervaring op de weg naar Damascus als een bekering,
anderen spreken over zijn berouw, maar Paulus zelf spreekt over dat moment in
termen van een profetische roeping, in bewoordingen die aan Jeremia doen denken.(Jer
11:4-5; Gal. 1:15-16) Het veroorzaakte in Paulus' denkwereld en gedrag een breuk
als een aardverschuiving en een waterscheiding. Het boek van de Handelingen geeft
drie verslagen van de gebeurtenis, het eerste als een verhaal zonder meer, de
andere twee in de vorm van een redevoering van Paulus (Hand 9, 22 en 26), maar
Paulus zelf beschrijft het voorval niet in termen van een verslag maar veeleer
in bewoordingen die aangeven wat het voor zijn leven heeft betekend. Grenzen vallen weg Paulus is een pionier op het terrein van de oecumene.
De oproep van God verdreef hem van zijn gerieflijke en zelfverzekerde houding
en opvattingen ten aanzien van de wereld van 'de ander'. Voortaan wordt het opnemen
van 'de ander' de grondtoon van zijn missionaire activiteiten. Opgegroeid en onderricht
als farizeeer en direct betrokken bij de vervolging van zijn medejoden, vormde
het anders-zijn van de christelijke hellenistische joden een bedreiging voor hem
en voor het verstaan van zijn godsdienstige traditie. Maar nu reageert hij positief
op de openbaring van de verrezen Christus, die hem deed beseffen dat hij in de
vervolging van de christenen in feite Christus zelf vervolgde. Sindsdien gaat
Paulus 'de ander' in een geheel nieuw licht zien. |
|