LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
PsalmenGebruik van de Psalmen in Joods ritueel
Sommige opschriften bij de Psalmen geven een indicatie van hun gebruik in de eredienst:
Psalmen worden gebruikt op vele plaatsen in de Joodse eredienst. Veel complete Psalmen en psalmversen maken deel uit van de ochtenddiensten. Psalm 145 (bekend als "Ashrei," het eerste woord van 2 versen aan het begin van de Psalm), wordt drie keer per dag gelezen in of voor diensten.De Psalmen 95 - 99, 29, 92, en 93, samen met enige andere lezingen vormen de inleiding ("Kabbalat Shabbat") van de Vrijdag avonddienst. Traditioneel wordt steeds een andere "Psalm van de Day" gelezen na de ochtenddienst elke dag van de week (beginnend op Zondag met de Psalmen: 24, 48, 82, 94, 81, 93, 92). Dit wordt beschreven in de Mishnah (waarin de Joodse mondelinge traditie is vastgelegd) in het tractaat "Tamid." Vanaf Rosh Chodesh Elul tot Hoshanah Rabbah, wordt Psalm 27 tweemaal daags gereciteerd door Joden die de traditie in eer houden. Als een Jood overlijdt, wordt een wake gehouden bij het lichaam en Tehillim (Psalmen) worden dag en nacht gereciteerd tot aan de uitvaartdienst. Traditioneel werd deze wake uitgevoerd door de directe familie, het wordt soms ook uitbesteed aan een speciale uitvaartonderneming (Chevra kadisha.) Veel Joden reciteren het Boek der Psalmen in een week of in een maand. Sommigen zeggen elke week ook een psalm die te maken heeft met de gebeurtenissen van de week of met wat er die week in de Torah gelezen wordt. Bovendien lezen veel Joden (met name Lubavitch, en andere Chasidim) het hele psalter voor de morgendienst op de Sabbath die voorafgaat aan de nieuwe maan. Het lezen van de psalmen wordt in de Joodse traditie gezien als een middel om Gods gunst te verwerven. Ze worden daarom speciaal in moeilijke tijden en omstandigheden gereciteerd, zoals armoede, ziekte, of gevaar. In veel synagogen, worden psalmen na de dienst gereciteerd voor de veiligheid van de Staat israel. Psalmen kunnen ook door een groep mensen gelezen worden die het psalmboek onderling verdelen zodat ze in minder tijd het hele psalmboek kunnen bidden. De 116 directe citaten uit de Psalmen in het Nieuwe Testament laten zien dat ze bekend waren in de Joodse gemeenschap van de tijd van Jezus.
|
|