LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Psalm 110 Psalm 110 in de Joodse traditie Psalm 110 is een Joodse k(r)oningspsalm die de relatie van de Eeuwige met het huis van David benadrukt. Andere psalmen over het koningschap van God zijn bijvoorbeeld Psalm 20, 72 en 89 De Ibn Ezra (bekend Middeleeuws commentaar) legt uit dat men de stijl van een psalm moet begrijpen om de contekst te waarderen. Hoewel veel Psalmen aan David wordne toegeschreven, is niet elke aan hem toegeschreven psalm door hem geschreven. Hij had blijkbaar een groep zangers/psalmisten die ook psalmen voor hem schreven (van David is dan uit de groep van David). De clue is hier de openingszin "VOOR David, een lied", dat geeft aan dat deze Psalm een ode aan David is. De Ibn Ezra levert twee mogelijke verklaringen: 2) De psalmist prijst David omdat hij een rechtvaardig koning is (letterlijke vertaling van Malki-Tzedek), die God net zozeer toegewijd is als de priesters in de Tempel. De Structuur van Psalm 110 In Ps 110
is een concentrische 'Menorah' structuur te herkennen die cirkelt om Gods eed
aan de Davidische koning: Behalve de centrale plaats van
Gods eed in de psalm om dit gegeven te benadrukken, kunnen we ook andere verbindingen
ontdekken, zoals de antonymenvoeten in v.1 en hoofd in
v.7, en de synonyme relatie tussen de vijanden, naties,
en landen in de versen 2 en 6. Ten slotte is er nog een conceptuele
band tussen de dag van macht in vers 3 en de dag van de toorn
in vers 5. Psalm 110 in de Christelijke Eredienst Christus
in de Psalmen: Psalm 110:1-5,7 De HEER spreekt tot mijn heer: Stel je David voor die spreekt: als hij spreekt over mijn Heer verwijst hij naar de Messias, naar Christus, en profeteert hij Christus' overwinning over zijn vijanden, over de zonde en de dood. Rechts was de erezijde en de zijde van het gezag. Als vijandige koningen verslagen werden werden ze soms gedwongen te knielen terwijl de overwinnende koning zijn voet op hun nek plantte als teken van zijn volledige overwinning. Paulus haalt deze frase aan met betrekking tot Christus' overwinning op de dood. (1 Corinthiers 15:25-27). 2 Uit Sion reikt de HEER u De Here God zal de Messias de scepter van de macht aanreiken.
In andere woorden, de Heer zal zijn goddelijk gezag en zijn goddelijke macht uitoefenen
door de Messias. Sion is een andere naam voor Jeruzalem, de Heilige Stad. u zult heersen over uw vijanden. De Messias krijgt de opdracht om zijn gezag uit te oefenen over alle volken als Gods vertegenwoordiger. 3 Uw volk staat
klaar op de dag dat u ten strijde trekt. De Messias krijgt koninklijke waardigheid en erkenning vanaf zijn geboorte 4 De HEER heeft gezworen, en
komt op zijn eed niet terug: Dit profetische orakel geeft de Messias het priesterschap. Melchizedek was een mysterieus figuur, beschreven in Genesis 14:18 als koning van Salem (mogelijk een vroegere naam voor Jerusalem) en `een priester van de Allerhoogste God'. Hij zegende Abram en Abram gaf hem een tiende van alles wat hij bezat. Psalm 110 neemt Melchizedek als een voorloper van de Messias, die, net als Melchizedek, bekleed is met gezag, niet door een aardse macht, maar door God zelf. De Kerk leest dit vers als een profetie van Christus' priesterschap. De relatie met het priesterschap van Melchizedek wordt uitgewerkt in Hebreeën 7. 5 De Heer aan uw rechterhand Dit vers schijn gericht te zijn tot God, en spreekt over de overwinning die de Messias zal hebben over al zijn vijanden. De koningen der aarde zullen geoordeeld wordend door Christus.
Gedurende de kronings ceremonie dronk de koning
wellicht water uit de beek, bijvoorbeeld uit de bron Gihon in Jeruzalem, die genoemd
wordt in verband met de zalving van Koning Solomon, (1 Koningen 1:33--45), om
bekleed te worden met leven en macht. De Messias zal vervuld zijn met de Geest,
het water van het eeuwige leven, en zal daarom overwinnen. Het hoofd opheffen
is een metafoor voor overwinning.
|
|