NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
 Kerkelijk Jaar
Hoofddienst  Getijden Devotie Uitingsvormen 

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw



 

Geschiedenis van het hesychasme (3)

2.1 Geschiedenis van het hesychasme in hoofdlijnen

Meestal denkt men bij het woord hesychasme aan een gebedsmethode die in de 14e eeuw op de berg Athos werd ontwikkeld, maar dit is een misvatting. Er is al vanaf het allereerste begin van het christelijke monnikendom (eind 3e eeuw) sprake van een hesychastische tendens. De geschiedenis van dit hesychasme laat zich in vijf grote periodes opdelen.4b Deze geschiedenis is nauw verbonden met die van het Jezus-gebed. K. Ware geeft de volgende kenmerken van de spiritualiteit rondom het Jezus-gebed:6

  • Devotie voor de heilige Naam van Jezus, die als een semi-sacramentele bron van kracht en genade wordt gevoeld.
  • Smeken om de Goddelijke genade, vergezeld van een levendig besef van berouw en verdriet (penthos).
  • De discipline van het veelvuldig herhalen ervan.
  • De queeste naar innerlijke stilte of rust (hesychia), d.w.z. een beeldeloos en non-discursief gebed.