NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
 Kerkelijk Jaar
Hoofddienst  Getijden Devotie Uitingsvormen 

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw



 

Appendix (24)
Bridget van Zweden en Catherina van Siëna 2
Het Goddelijk vuur dat door de grote Carmelieten uit Spanje werd aangestoken is vervolgens te zien in Italie, in de levens van de Dominicaanse non Catharina dei Ricci (1522-1590) en de Florentijnse Carmelites Maria Maddelena dei Pazzi (1566-1607), de auteur van uitgebreide literaire werken. Het verschijnt in de Nieuwe Wereld in. de gestalte van Rosa van Lima (1586-1617), de Peruviaanse non; en tezelfder tijd, in een heel andere gestalte, in het Protestantse Duitsland, in de persoon van een van de reuzen van het mysticisme, de "geïnspireerde schoenmaker" Jacob Boehme (1575-1624).

Boehme, een van de verbazingwekkende gevallen uit de geschiedenis van natuurlijke aanleg voor het transcendente, heeft zijn stempel gedrukt, zowel op de Duitse filosofie als op de geschiedenis van de mystiek. William Law, Blake, en Saint-Martin hebben aan zijn voeten gezeten. Boehme's visie omvatte zowel de Mens als het Universum: het wezen van God en van de ziel. In hem vinden we opnieuw die oude, bij eerdere Duitse mystici geliefde, leer van de Wedergeboorte. Als zijn visie niet uitgedrukt was in zo'n moeilijke symboliek, dan was zijn invloed veel groter geweest. . Hij blijft in wolken gehuld en wacht ontdekt en opnieuwe geïnterpreteerd te worden door avontuurlijke zielen uit elke tijd.