LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Deel II: De mystieke weg (4) De ervaringen die de mystici te beurt vallen op de Illuminatieve Weg ("Weg", want ook hierin gaat de groei door) vertonen grote diversiteit, en het overgrote deel van beschrijvingen van mystieke ervaringen betreft dit stadium. De rol van de individuele creativiteit bij het communiceren van deze ervaringen is zeer groot. Ook vele kunstenaars bevinden zich in dit gebied. Het verlichte Zelf heeft het gevoel dat zijn gewaarwording van het Absolute nu definitief en compleet is. Alleen de grootsten gaan verder, voorbij dit stadium, want het vreugdevol baden in het Goddelijke Licht is niet het eigenlijke doel van de mystieke weg. De Illuminatie ontlokt mystici en kunstenaars hun meest lyrische uitingen, en vaak presenteert het Ervarene zich ook aan hun in symbolische vorm. Ondanks de grote diversiteit van ervaringen laten die zich toch grofweg in drie hoofdvormen onderbrengen (die alle drie tegelijkertijd bij één mysticus kunnen voorkomen, maar meestal zal één van de drie dominant zijn): Een vreugdevol bewustzijn van het Absolute,
of "gevoel van aanwezigheid van God". In zijn verschillende vormen en
gradaties is dit bewustzijn de meest voorkomende karakteristiek van Illuminatie.
Het bezorgt de mysticus een zeer intens geluksgevoel. Dit is geen voortdurende
toestand: van tijd tot tijd valt de ziel terug in perioden van spirituele vermoeidheid
of geestelijke dorheid, die ofwel de conflicten van de Purgatie doen herleven,
of een vooraankondiging van de fase van de Donkere Nacht zijn. Maar een diepe
zekerheid van de aanwezigheid Gods in het universum blijft door dit alles heen
vast overeind staan. Het bewustzijn van God kan zij aan zij gaan met het normale
dagelijkse leven, de mysticus hoeft zich daarvoor niet per se uit het gewone leven
terug te trekken. Maar voor sommigen zijn deze ervaringen zo overweldigend dat
ze helemaal opgaan in extase, of in een passieve gewaarwording, een "visioen
van het hart" waarin zien, voelen en denken door elkaar lopen en de vermogens
helemaal onder controle van de liefde staan. Soms kan de mysticus in de Illuminatie
een korte voorproef van de latere Vereniging krijgen, door contemplatieven aangeduid
met "ingegoten beschouwing" of "gebed van ening". De zoetheid
die hierin gesmaakt wordt is een middel van God om de mysticus door verlangen
gaande te houden naar Hem toe. De mystici gebruiken zeer vaak het symbool van
onuitsprekelijk en intens stralend licht om hun illuminatieve ervaringen te beschrijven,
waarbij opnieuw dit licht in de ervaring een transcendent/onpersoonlijk of juist
immanent/persoonlijk karakter, of een menging daarvan, kan hebben, afhankelijk
van de filtering door het temperament van de mysticus. Omdat zijn geest nu op
een hoger Doel is gericht, niet meer afgeleid wordt door eigen angsten, voor-
of afkeuren, kan de mens met meer energie zijn dagelijkse taken vervullen. Maar
voor sommigen bestaat het gevaar dat zij zelfzuchtig blijven steken in de vreugden
van Illuminatie, en deze dus niet een bron van nieuwe vitaliteit en zelfloos handelen
wordt. Wanneer daarentegen God Zelf, en niet de vreugden die Hij kan schenken,
het doel van de mysticus geworden is, dan is het einde van de Illuminatieve weg
bijna bereikt.
|
|