NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
 Kerkelijk Jaar
Hoofddienst  Getijden Devotie Uitingsvormen 

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw



 

Geschiedenis van de Christelijke Mystiek rond personen (30)
William Blake
In Engeland schijnt William Blake, dichter, schilder, visionair, en profeet (1757-1827), als een eenzame ster in de niet bij de mystiek passende atmosfeer van de 'Georgian age' (De Verlichting).

De cariere van Blake levert ons een zeldzaam voorbeeld van een mystieke genie, die niet alleen ritme en woorden, maar ook kleur en vorm dwong om visie en waarheid uit te drukken. Zo individueel was in zijn geval de visie, zo vreemd de elementen waaruit zijn symbolische reconstructies werden opgebouwd, dat hij er niet in slaagde het op andere mensen over te brengen. Noch in zijn profetische boeken noch in zijn prachtige mystieke schilderijen slaagt hij erin meer dan grote en stimulerende suggesties over te brengen van "geziene zaken" in een of andere hogere en meer passende staat van bewustzijn. Terwijl zijn visionaire symbolisme voor een groot deel afgeleid is van Swedenborg, wiens werken de grote invloed van zijn jeugd vormden, leerde Blake ook veel van Boehme, en waarschijnlijk van zijn Engelse uitleggers. Bijna alleen onder de Engelse Protestants mystici, heeft hij ook de katholieke traditie onvangen en geassimileerd van de persoonlijke en innerlijke omgang van de liefde. In zijn grote visie van "Jeruzalem," zijn Teresa en Madame Guyon onder de "zachtmoedige zielen" die hij die Vier-voudige Poort ziet bewaken die opent naar Beulah - de poort van het contemplatieve leven - en zij leiden de grote "Wijn-pers van Liefde" waaruit de mensheid, via de handen van de mystici, in elke tijd de Wijn van het Leven heeft ontvangen.