LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Geschiedenis van de Christelijke Mystiek rond personen
(30) De cariere van Blake
levert ons een zeldzaam voorbeeld van een mystieke genie, die niet alleen ritme
en woorden, maar ook kleur en vorm dwong om visie en waarheid uit te drukken.
Zo individueel was in zijn geval de visie, zo vreemd de elementen waaruit zijn
symbolische reconstructies werden opgebouwd, dat hij er niet in slaagde het op
andere mensen over te brengen. Noch in zijn profetische boeken noch in zijn prachtige
mystieke schilderijen slaagt hij erin meer dan grote en stimulerende suggesties
over te brengen van "geziene zaken" in een of andere hogere en meer
passende staat van bewustzijn. Terwijl zijn visionaire symbolisme voor een groot
deel afgeleid is van Swedenborg, wiens werken de grote invloed van zijn jeugd
vormden, leerde Blake ook veel van Boehme, en waarschijnlijk van zijn Engelse
uitleggers. Bijna alleen onder de Engelse Protestants mystici, heeft hij ook de
katholieke traditie onvangen en geassimileerd van de persoonlijke en innerlijke
omgang van de liefde. In zijn grote visie van "Jeruzalem," zijn Teresa
en Madame Guyon onder de "zachtmoedige zielen" die hij die Vier-voudige
Poort ziet bewaken die opent naar Beulah - de poort van het contemplatieve leven
- en zij leiden de grote "Wijn-pers van Liefde" waaruit de mensheid,
via de handen van de mystici, in elke tijd de Wijn van het Leven heeft ontvangen. |
|