|
| |
Geschiedenis van de Christelijke Mystiek rond personen
(18) Middeleeuwen: Vlaamse mystiek De mystiek in Vlaanderen is direct afhankelijk
van de Duitse school, en ontleent zijn intellectuele kracht aan Eckhart: Ze is
het bekendst in het werk van zijn meest sublieme vertegenwoordiger Johannes Ruysbroeck
(1293-1381), een van de grootste mystieken doe de wereld heeft gekend. In Ruysbroeck's
werk lopen de metaphysische en persoonlijke aspecten van de mystieke waarheid
dooreen en vinden hun hoogste uitdrukking. Intellectueel bouwt hij op het werk
van Augustinus, Richard van St. Victor, en Eckhart, zijn waarde ligt in het feit
dat de filosofie van Eckhart slechts het medium was waardoor hij zijn eigen diepe
ervaringen uitdrukte. In zijn vroege jaren was hij priester in Brussel, op latere
leeftijd kluizenaar in het bos van Soignes. Ruysbroeck's invloed op zijn eigen
generatie was groot. Door zijn leerling Gerard Groot (1340-1384), stichter van
de Broederschap van het Gemene Leven, vormde zijn mystiek de inspiratie van de
religieuze beweging van de Moderne Devotie; deze gaf de geest van de grote mystieken
door aan de nieuwe eeuw. De mystieke geschriften van Henry de Mande (ca. 1360-1415),
de "Ruysbroeck van het Noorden," het prachtige en diep Platoonse "Vurige
Monoloog met God" van Gerlac Petersen (1378-1411), en boven alles de "Navolging
van Christus" van zijn vriend Thomas à Kempis (1380-1471), waarin
wellicht meditaties van Gerard Groot zijn opgenomen, dit zijn de hoofdkanalen
waardoor deze mystieke stroom ging. In de volgende eeuw ontleenden de Franciscaan
Henry de Herp of Harphius (stierf 1477) en twee nog grotere persoonlijkheden -
de geleerde en heilige Platonist, Cardinaal Nicolaas van Cusa (1401-1464), en
zijn vriend de theoloog en contemplatief Denis de Karthuiser (1402-1471), een
van de grote religieuze figuren van de vijftiende eeuw - hun inspiration aan Ruysbroeck.
Denis vertaalde zijn hele werk in het Latijn; en noemt hem "een tweede Dionysius"
maar "helder waar de Areopagiet onduidelijk is." Het was vooral door
de omvangrijke geschriften van Denis, die veel gelezen werd in de volgende eeuwen,
dat de leer van de middeleeuwse mystici doorgegeven werd aan de wereld van de
Renaissance. Ruysbroeck's werken, met die van Suso, verschijnen in Engelse manuscripten
vroeg in de 15e eeuw, naast die van Bernardus, Bonaventura, en de grote Engelse
mysticus Richard Rolle. De invloed van zijn manier van denken is zelfs ontdekt
in de mystieke literatuur van Spanje.
| |
|