Geschiedenis van de Christelijke Mystiek rond personen(6)
Mystiek
van de woestijnvaders
Naast de Neoplatoonse mystiek van Augustinus en Dionysius
loopt een andere lijn van de geestelijke cultuur, nauwelijks minder belangrijk
voor de ontwikkeling van het contemplatieve leven. Deze begint bij de Vaders van
de Egyptische woestijn, die door hun heldhaftige spiritualiteit een bijdrage leverden
aan de bekering van Augustinus. Deze lijn vindt prachtige uitdrukking in de geschriften
van Macarius van Egypte (ca. 295-386), de discipel van Anthonius en vriend van.
Basilius, en bereikt het Westen door de "Dialogen" van Johannes Cassianus
(ca. 350- ), een van de belangrijkste documenten voor de geschiedenis van de Christelijke
mystiek. Ze vormen de vrucht van een zeven-jaar lange bedevaartstocht langs de
Egyptische kloosters en vele gesprekken over geestelijke thema' s met de monniken.
We vinden in deze dialogen voor het eerst een geordende en realistische beschrijving
van de opeenvolgende stadia van het contemplatieve gebed en hun relatie tot 'de
ontwikkeling van het geestelijk leven. Doordat ze aangenomen werden door Benedictus
als deel van het geestelijk voedsel voor zijn monniken, hebben ze een beslissende
invloed gehad op de kloosterlijke mystiek van de middeleeuwen. Hun eenvoudige
ordelijke leer, bestemd om karakteristiek te worden voor de Roomse Kerk, ontving
vernieuwde aandacht in het werk van Gregorius de Grote (540-604); dit hielp ook
de zielen te vormen van volgende generaties contemplatieven.