LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Deel I: De werkelijkheid der mystiek (6) Mystici voor wie de mystieke ervaring vooral een intieme, liefhebbende en persoonlijke omgang met het Goddelijke is, gebruiken overwegend beelden die gebaseerd zijn op aardse passies, zoals bijv. huwelijk en (ge)liefde. De roep van de Godheid aan het begin, de overgave van de ziel en de uiteindelijke omarming in liefde zijn krachtige beelden om de mystieke ervaring weer te geven. Deze mystici gebruiken vaak intens erotisch klinkende beelden, maar deze hebben niets meer met aardse erotiek te maken, omdat zij in dienst van de mystiek getransformeerd zijn tot een puur spirituele betekenis. In de Middeleeuwen maakten de inhouden van de huwelijksband - plicht, trouw, onverbrekelijkheid, liefdevolle gehoorzaamheid - daarvan een zeer geschikt beeld voor spirituele staten in de mystiek, waarin nederigheid, intimiteit en liefde immers een centrale rol speelden. Op één na eindigen alle vormen van huwelijksmystiek met de mystieke extase in het mystieke huwelijk met God, waarin de ziel in God omgevormd is. De uitzondering is te vinden bij Richard van St. Victor, in zijn in vier stadia verdeelde "steile ladder van liefde". Het laatste stadium daarvan is nl. vruchtbare liefde, waarin de ziel na de vereniging terugkeert naar de nederigheid van het dagelijkse leven en daarin een "moeder" wordt van nieuw spiritueel leven voor anderen. Dit is zo omdat het geestelijk huwelijk geen doel op zichzelf is, maar slechts een middel. Mystici die de immanentie-theorie aanhangen zullen vooral beelden
i.v.m. innerlijke verandering gebruiken: bijv. groei en regeneratie. Hierin is
een belangrijke rol weggelegd voor het bewustzijn van de eigen imperfectie t.o.v.
de onuitsprekelijke perfectie van het Absolute. Hierdoor ervaart de mysticus zich
als "niet-reëel" t.o.v. de Realiteit achter de werkelijkheid en
voelt hij zich gedreven te werken aan zichzelf. Hij snakt naar innerlijke puurheid
en perfectie, en is daarom vooral asceet en uiteindelijk heilige. Als treffend
voorbeeld van dit symboolsysteem neemt U. de spirituele alchemie van de Hermetische
wetenschap. Ik vat dat hier verder niet samen, omdat U. het zelf ook al een enigzins
"excentrieke" keuze noemt.
|
|