LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
DE GELIJKENIS VAN DE ZAAIER In de onderstaande bespreking van deze parabel worden de drie, ten dele aanzienlijk van elkaar verschillende, versies van onze gelijkenis (die van Marcus is her meest authentiek) telkens na elkaar geciteerd. Voor de sijnoptische vergelijking van de drie versies zie bij F. Zehrer, Sijnoptischer Kommentar, dl. II, blz. 298 en blz. 311-315. a) Gelijkenis van de zaaier Beeldend deel [Mt. 13,3b-9; Mc. 4,3b-9; Lc. 8,5-8] (3b) Eens ging een zaaier uit ow te zaaien. (4a) Bij het zaaien
viel een qedeelte op de weg (4b) en de vogels kwamen het opeten. (5a) Een ander
gedeelte viel op de rotsachtige plekken, waar het niet veel aarde had; (5b) het
schoot snel op omdat het in ondiepe grond lag. (6a) Toen de zon was opgekomen,
kreeg het te lijden van de hitte, Mc. 4,3 b-9 (3b) Luistert. Eens
ging een zaaier uit om te zaaien. (4a) Toen hij aan het zaaien was, (4b) viel
een gedeelte op de weg (4c) en de vogels kwamen het opeten. (5a) Een andergedeelte
viel op de rotsachtige plekken, waar het niet veel aarde had; (5b) het schoot
snel op, omdat het in ondiepe grond lag. (6a) Maar toen de zvn was opgeko- Lc. 8,5-8 (5a) De zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien. (5b) En bij het zaaien
viel een gedeelte op de weg; (5c) het werd vertrapt (5d) en de vogels nit de lucht
aten het op. (6a) Een ander gedeelte viel op de rotsgrond; (6b) het schoot wel
op maar droogde uit, omdat het geen vocht had. (7a) Weer een ander gedeelte viel
tussen de distels, (7b) maar tegelijkertijd schoten de distels op en verstikten
laet. (8a) Nog een ander gedeelte viel op goede grond; (8b) het schoot op en bracht
Voor een beter begrip van
onze gelijkenis is het vooral belangrijk te weten dat er in het oude Palestina
voor het ploegen Met de `rotsachtige' bodem (Mt. 13,5; Mc.4,5a) wordt niet een akker bedoeld die vol stenen ligt, maar akkerland waarvan dc rotsachtige ondergrond met slechts een dun laagje aarde bedekt is. Dit betekent niet dat het daarbij om een abnormale bodemgesteldheid gaat. Het is gewoon akkerland zoals het in de bergstreken van Galilea en Judea (minder in de humusrijke vlakten van Jizreel, Saron en Sefela) op veel plaatsen voorkomt. In onze streken
is het akkerland van elke landstreek meestal gelijksoortig. In het bergland van
Palestina daarentegen is de bodemgesteldheid van een en dezelfde akker vaak heel
verschillend. Naast humusrijke gedeelten ( `goede grond' Mt. De stedeling Lucas, noch vertrouwd met het
boerenbedrijf noch met de bodemgesteldheid van de streken van Palestina, Tijdens de winter-regentijd begint op het braakland een welige groei van dorens en distels, zodat wanneer de tijd van het behbouwen is aangebroken, hele vlakten met distels zijn overdekt (Mt. I3,7apar.). Zo wordt het begrijpelijk dat tijdens het zaaien tal van zaadkorrels op (Mt.) of `in' (Mc,), resp. `tussen' (Lc.) de distels vallen. Bij het ploegen komen daarotn ook de distels, waarvan het zaad in de Palestijnse voorjaarszon grotendeels al is rijp geworden, samen met het zaaigoed in de teelaarde terecht. Weldra zullen de distels tegelijk met het zaad opschieten en de langzamer groeiende graanhalmen overwoekeren en gedeeltelijk verstikken (Mt. I 3,7b par.). Een voorbeeld van het (landbouwkundig zeker niet economische) Palestijnse
gebruik om de met distels overwoekerde De parabel wil niet zeggen dat ongeveer een vierde van het zaad op de `weg', op de rotsachtige plekken, resp. tussen de distels is gevallen en dus ongeveer drie vierde van het zaaigoed onnodig werd uitgestrooid. Het zou niet juist zijn dat te beweren. Niets in de tekst wettigt de veronderstelling dat het grootste gedeelte van het zaad niet op `goede grond' terechtkwam. Wel
lijkt het overdreven om bij tarwe of gerst (deze beide graansoorten werden in
het oude Palestina voornamehjk ver- De afsluitende aansporing bij Mt. 13,9 par. wil de toehoorders gevoelig maken voor de diepere zin die achter de beeldende taal van deze parabel verborgen ligt. b) Uitleg van de gelijkenis van de zaaier
|
|