LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Psalm 72 Een koninklijke Psalm Joodse Psalm De psalm is een gebed dat Israel's koning in gerechtigheid mag regeren, en een lange en voorspoedige regering zal hebben. De psalm bidt dat de beslissingen van de koning Gods wens dat er gerechtigheid is voor de behoeftigen en de armen in praktijk zal brengen. Oorspronkelijk was het misschien bedoeld voor bij de kroning van de nieuwe koning of bij een feest dat het verbond van God met het huis van David vierde. In de Joodse traditie werd de psalm begrepen als profetie aangaande de Messias, de komende koning die Gods heerschappij zou vestigen over heel de wereld. Psalm 72 is een van de
koningspsalmen. Van Salomo' staat erboven. (Misschien moet het wel vertaald worden
met Voor Salomo.) Het koningschap was toentertijd heel anders, niet verankerd
in een parlementaire democratie. In Bijbelse was er geen scheiding tussen de uitvoerende
en de wetgevende macht en er was geen onafhankelijke rechtspraak, alles viel samen
in de absolute macht van de koning. Daarom was deze manier van regeren in Israel
altijd al omstreden: God was er toch ook nog! De Psalm begint met een gebed: 'Geef o God, uw wetten aan de koning, uw gerechtigheid aan de koningszoon'. Wat betekent dit goddelijke beleid
concreet? Recht voor allen die verdrukt worden, die nauwelijks of geen leven hebben.
Dat is geen onverdeeld genoegen. Velen moeten dan wel inleveren wat hun uitermate
dierbaar en zelfs Bidden is blijkbaar
niet zo'n onschuldige bezigheid. De biddende mens geeft de zaak uit handen, legt
die neer in de handen van de levende God. Dan komt alles weer anders terug. De
armen leven op. De hele sehepping Waar vind je zo'n Koning? Salomo wordt genoemd. Hij wordt uitbundig geprezen, maar de donkere bladzijden blijven niet onvermeld (2 Sam.11). Uiteindelijk geeft de psalm eerder het godgegeven profiel dan de aardse werkelijkheid: Zo zal de Messias zijn. Psalm 72 in de Christelijke traditie In de Christelijke traditie
werd de psalm ook begrepen als profetie aangaande de Messias, de komende koning
die Gods heerschappij zou vestigen over heel de wereld. De Christelijke traditie
benadrukt dat er inderdaad iemand is die in dit Koninklijke profiel past: Jezus
de Christus, de Zoon van David; `meer dan Salomo' (Mat. 12: Het slot van de Psalm zegt impliciet:
dit einde kan het einde niet zijn. De Here God houdt de toekomst open. Alleen
Hij brengt de voleinding tot stand. Op deze lange weg staat een kruis, onlosmakelijk
verbonden met de koning van de vrede. Deze Ene, wiens heerschappij naar allen
uitgaat, wordt uitbundig bezongen. Psalm 72 in de liturgie Psalm 72 heeft traditioneel een plek op 3 koningen (de viering van de Wijzen uit het Oosten) Korte toelichting bij Psalm 72 De psalm is een gebed dat Israel's koning in gerechtigheid mag regeren, en een lange en voorspoedige regering zal hebben. De psalm bidt dat de beslissingen van de koning Gods wens dat er gerechtigheid is voor de behoeftigen en de armen in praktijk zal brengen. Oorspronkelijk was het misschien bedoeld voor bij de kroning van de nieuwe koning of bij een feest dat het verbond van God met het huis van David vierde. Zowel in de Joodse als Christelijke traditie werd de psalm begrepen als profetie aangaande de Messias, de komende koning die Gods heerschappij zou vestigen over heel de wereld. Door antifonen werd de psalm in de Christelijke traditie direct verbonden met Jezus Christus. Hij is `De Heerser van de koningen van de aarde', `God heeft hem aangesteld om alle mensen te oordelen, zowel de levenden als de doden' . 1 Geef, o God, uw wetten aan de koning,
Israels fundamentele
ideaal was dat de koning de gerechtigheid van God zou laten zien in zijn handelen.
Alleen dan zou er vrede zijn. De psalm begint met het gebed dat God zijn gaven
van onderscheiding en beoordeling aan de koning zou geven opdat deze zijn volk
goed en rechtvaardig zou leiden. Bij de kroningsceremonie werd dit gebed wellicht
begeleid door het geven van het wetboek aan de koning. 3 Mogen de bergen vrede
brengen aan het volk In de Torah beloofde God: 3 Als jullie mijn bepalingen opvolgen, je aan mijn geboden houden en ze naleven, 4 zal ik jullie op gezette tijden regen schenken, zodat het land opbrengst geeft en de bomen vrucht dragen. 5 Dan zal de dorstijd duren tot de druivenpluk, en de druivenpluk tot de zaaitijd. Je zult volop te eten hebben en onbezorgd in je land kunnen wonen. 6 Ik zal het land rust en vrede geven, zodat je kunt slapen zonder te worden opgeschrikt. Ik zal ervoor zorgen dat de wilde dieren je met rust laten en dat het land niet geteisterd wordt door oorlogsgeweld. (Leviticus 26:3-6). Als de koning rechtvaardig handelt zal het land (de Bergen en heuvels - Israel is een heuvelachtig gebied) vrede en voorspoed kennen. 4
Moge hij recht doen aan de zwakken, De zwakken zijn degenen die het meest te duchten hebben van onderdrukking en onrecht en de koning heft een speciale verantwoordelijkheid om hen te beschermen en degenen die hen onderdrukken te straffen. 5 Moge hij leven zolang de zon bestaat,
Dit is een gebed dat de dynastie van de koning, het huis van David, voor altijd zal bestaan zoals de Heer had beloofd (Psalm 19:36) en zoals werd vervuld in Christus. 6
Moge hij zijn als regen die valt op kale akkers, De
rechtvaardige regering van de koning zal voor het volk zijn als levensgevende
regen voor de aarde. Een profetie die toegeschreven wordt aan koning David zei:
Als vertegenwoordiger van de Heer op aarde zal de koning altijd regeren over de hele aarde (De Grote Rivier is de Eufraat). Dit werd niet gerealiseerd door enige koning van Israel maar werd deel van Israel's verwachting voor de Messias, een hope die werkelijkheid werd in Jezus die was ` 21 hoog boven alle hemelse vorsten en heersers, alle machten en krachten en elke naam die genoemd wordt, niet alleen in deze wereld maar ook in de toekomstige. ' (Efeziers 1:21). 9
Laten de woestijnbewoners voor hem buigen, De koningen van Seba en Saba,
Deze
verzen gaan verder met het thema van het universele koningschap. Hij zal al zijn
vijanden overwinnen en zijn gezag zal aanvaard worden door alle koningen en naties.
Tharsis en de kustlanden verwijzen naar de westelijke grenzen van de aarde zoals
Israel die kende (Tharsis: westkust van Spanje), Sheba en Seba verwijzen naar
de meest zuidelijke delen van de bekende wereld (Zuid Arabia). 12 Hij zal bevrijden wie arm
is en om hulp roept,
De universele regering van de Messias zal
niet zijn als de regering van menselijke keizers en koningen die de armen onderdrukken,
hun land afnemen en geen genade kennen. De regering van de Messias zal recht voor
de armen brengen en genade voor de zwakken. Hij zei, ` 'Gelukkig wie nederig van
hart zijn, 15
Leve de koning! Men zal hem goud van Seba schenken, De psalm bidt voor het succes van de missie van de Messias om gerechtigheid voor de wereld te brengen, een gebed dat de kerk voortzet tot het einde van de tijd. Het goud van Sheba staat voor alle vormen van erkenning die aan de koning gebracht worden van alle einden van de aarde. (Sheba was bekend vanwege zijn goud mijnen). Openbaring 5:13 spreekt over het Lam dat 'Aan hem die op de troon zit en aan het lam komen de dank, de eer, de lof en de macht toe, tot in eeuwigheid.' 16
Er zal overvloed van koren zijn in het land, Een gemeenschap die met gerechtigheid geregeerd wordt door de Messias zal voorspoed kennen en genoeg voedsel hebben voor zichzelf en om uit te delen aan de armen, zo'n gemeenschap wordt beschreven in Handelingen 2:47: ` Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden. De vruchtbaarheid van het land en de bevolking wordt in uitzinnige termen beschreven. In plaats van allen in de vlakten groeit het koren overal, zelfs op de bergtoppen. De stelen zullen zo sterk en groot zijn als de ceders van Libanon. De bevolking zal groeien als gras - een zegen in vroeger tijd toen de sterfte enorm hoog was. 17 Zijn naam
zal eeuwig bestaan, zijn naam 18
Geprezen zij God, de HEER, In
de laatst verzen van de psalm prijst Israel, oud en nieuw, de Messias en de Here
God.
|
|