NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




De Doop in de Jordaan: alternatieve evangelieteksten

Fragment uit het apocriefe Evangelie van de Ebionieten over de doop in de Jordaan, uit een geschrift dat dit evangelie bestreed::
Toen het volk was gedoopt, kwam ook Jezus en Hij werd door Johannes ge?
doopt. En toen hij uit het water kwam, gingen de hemelen open en hij zag de
Heilige Geest in de vorm van een duif, deze daalde neer en ging bij Hem binnen.
En een stem uit de hemel zei: `Jij bent mijn geliefde zoon. Ik heb in jou een
welgevallen'. En verder: `Ik heb je vandaag verwekt'. En op hetzelfde ogenblik
werd de plaats omgeven door een groot licht. Toen Johannes dat zag, zei hij
tegen hem: `Wie zijt gij Heer?' En opnieuw klonk een stem uit de hemel en deze
zei hem: `Dit is mijn geliefde zoon. In hem heb ik een welgevallen'. Toen knielde
Johannes voor hem neer en hij zei: `Ik vraag u Heer, doop mij'. Maar hij stond
hem dat niet toe met de woorden: `Laat het zo, want zo moet alles in vervulling
gaan'.' 14

Fragment uit het eveneens fragmentarisch als citaten in geschriften van de vroege kerkvaders, overgeleverde Evangelie van de Hebreeen, eveneens de doop in de Jordaan:

Het geschiedde echter, dat toen de Heer uit het water kwam, de hele bron van
de Heilige Geest neerdaalde en op Hem bleef rusten en tot hem zei: `Mijn zoon,
onder alle profeten heb ik op je gewacht dat je zou komen en ik in je zou rusten.
Want jij bent mijn rust. Jij bent mijn eerstgeboren zoon, die in eeuwigheid zal
regeren'."5

In het Evangelie naar Filippus, een tekst uit de kruik gevonden bij Nag Hammadi, komt de doop in de Jordaan ook voor. Het 'opnieuw geboren uit water en Geest' wordt daar als volgt weergegeven:

Jezus onthulde aan de oever van de Jordaan de volheid van het Pleroma, van het Rijk Gods.
Hij die voor het Al geboren is, werd opnieuw geboren.
Hij die tot zoon gezalfd is, werd opnieuw gezalfd. Hij die verlost was, verloste anderen.. .
(Vergelijk Matteus 3:13-4; Marcus 1: 9-11; Lucas 3:21-22, 4:1-13)