LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
De Hoofddienst In de oecumenische liturgische traditie wordt onderscheid gemaakt tussen de Hoofddienst (ook wel de liturgie genoemd) en de Getijden. De Hoofddienst is de viering van de Maaltijd van de Heer (Eucharistie), in de Protestantse traditie vaak ingekort tot een Woorddienst. Elke eredienst kan voorgesteld worden als een cirkel. Mensen komen samen en vormen een kring met de verwachting dat er in die kring iets betekenisvols zal plaatshebben: De opening van het Woord en het vieren van de Sacramenten. Voor complete kerkdiensten en onderdelen ervan, zie de onderstaande sites: De opbouw van de oecumenische orde van de Hoofddienst Oudere Protestantse orden -Dienstboek Hervormde Kerk
1955 - Voor een overzicht van de opbouw van de Tridentijnse
Mis (1580), uitkomst van het Concilie van Trente, klik hier. Alternatieve opbouw bij een Lofprijzingsdienst: Alternatieve opbouw voor een themadienst: Thomasvieringen hebben globaal dezelfde opbouw als de oecumenische hoofddienst, maar in plaats van de preek is er de 'heilige chaos', tegelijkertijd zijn er meerdere mogelijkheden om invulling aan de (bijel)lezing te geven: zie Thomasvieringen Globale indeling van de oecumenische orde van de hoofddienst: -De INTREDE (vroeger VOORBEREIDING genoemd), waarin duidelijk wordt in welk teken de samenkomst staat en mensen hun afhankelijkheid van God uitspreken, in het gebed van toenadering (Orde A) door bede om toenadering of vergeving en in het verwoorden van de nood van zichzelf en de wereld om hen heen waar ze zelf niet uitkomen en daarom God voorleggen (Kyrie). De voorbereiding wordt afgesloten met het prijzen van God, want Hij heeft zich laten kennen als de Betrouwbare die niet vergeefs op zich laat wachten (Gloria). Er zijn meerdere vormen van voorbereiding, uitgebreider en minder uitgebreid. Een bezwaar dat veel gehoord is tegen de klassiek gereformeerde schuldbelijdenis en genadeverkondiging (Orde B), is de ervaren individualistische inslag en de grote nadruk op zonde. Orde A kent ook de schuldbelijdenis: in het gebed van toenadering en het kan ook collectief als nood van de wereld verwoord worden in het kyriegebed. In het algemeen kan gesteld worden dat de vorm van voorbereiding die gebruikt wordt moet aansluiten bij de deelnemers, anders kan deze voor de betrokkenen niet als zodanig dienstdoen. Na de voorbereiding worden de Schriften geopend in de Als het Woord werkt in het midden van de gemeente, dan komt er een nieuwe
beweging op gang, vanuit de relatie met God komt de relatie met de naaste
(en de hele schepping) in het vizier. Dit uit zich in: -DE MAALTIJD VAN DE HEER (klik hier voor de orde) (Klik hier voor een duiding van de geschiedenis) (Klik hier voor bijbelse belevingsaspecten) In een dienst van Schrift en Tafel wordt de beweging van God via mensen
nog extra onderstreept: Mensen worden geconfronteerd met Gods grenzeloze
gastvrijheid en mededeelzaamheid, in de tafelgemeenschap vindt de diaconie,
de dienstbaarheid aan de wereld zijn diepste motivatie (nog sterker dan
in de dienst van het Woord).
|
|