![]() | ||||||||
![]() |
Thema's | |||||||
![]() |
||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | ![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
|
![]() |
Apocriefen van het Nieuwe Testament Apocriefen van het Nieuwe Testament zijn boeken, die aanspraak maken onderdeel van het Nieuwe Testament te zijn, doorgaans onder toegeschreven auteurschap van een apostel zijn gesteld, reeds bestonden in de oudheid en niet zijn opgenomen in de canon van een of meer christelijke kerken. Bij het vaststellen van de Bijbelse canon, en de Canonvorming van het Nieuwe Testament, werd een grote hoeveelheid werken om uiteenlopende redenen uitgesloten van opname in het Nieuwe Testament. Deze boeken heten dus apocriefen. De Ethiopisch?orthodoxe Kerk erkent de Handelingen van Paulus alsmede enkele voor Ethiopië unieke boeken, welke door alle andere kerken als apocriefen worden beschouwd. Een strikte scheiding tussen canonieke en apocriefe geschriften maakt de Ethiopisch?orthodoxe Kerk in tegenstelling tot de andere kerken van het christendom echter niet. Boeken die wel pretenderen onderdeel uit te maken van het Nieuwe Testament, maar waarvan niet objectief is vastgesteld kunnen worden dat ze in de oudheid bestaan hebben, zoals het middeleeuwse Evangelie van Barnabas (hoewel het Epistel van Barnabas soms zo werd genoemd) en nieuwe openbaringen zoals het Boek van Mormon en de boeken van Jakob Lorber, worden niet tot de apocriefen gerekend. Joods?christelijke evangelies De sekte in de vroege kerk die een sterke verbondenheid met het jodendom kende en de joodse wetten volgde, gebruikte een geheel eigen verzameling evangelies: * Het Evangelie van de Hebreeën Omdat zij slechts bewaard zijn gebleven als verspreide logia binnen de kritische commentaren van de groepen die hen destijds bestreden, stellen moderne theologen dat zij wellicht verschillende benamingen zijn voor hetzelfde, hoewel de logia die aan het Evangelie van de Ebionieten worden toegeschreven meer onderscheiden zijn dan de overige. Er is ook gesuggereerd dat het Evangelie van de Hebreeërs een vroege versie van het Griekse Evangelie naar Matteüs kan zijn geweest.
Twee teksten hebben de vorm van een korte verzameling logia-gezegdes en korte gelijkenissen-die niet zijn ingebed in een verhaalstructuur: * Het Evangelie van Thomas (niet te verwarren met het Kinder?evangelie
van Thomas)
Enkele teksten nemen de vorm aan van discussies over moraliteit, in het bijzonder over seksuele onthouding, meestal in de vorm van een discussie tussen Jezus en een of meerdere discipelen. * Griekse evangelie van de Egyptenaren Passie?evangelies Een aantal evangelies houden zich speciaal bezig met de Passie (d.w.z. de dood van Jezus en zijn vermeende Opstanding): * Het Evangelie van Petrus Hoewel er drie teksten zijn die de naam Bartholomeüs dragen, is het mogelijk dat een van de twee teksten Vragen van Bartholomeüs en Wederopstanding van Jezus Christus in feite het onbekende Evangelie van Bartholomeüs is. Gnostieke teksten Sommige teksten hebben de vorm van een uiteenzetting van de dualistische cosmologie en gnostieke ethiek. Dit neemt vaak de vorm aan van een dialoog waarin Jezus esoterische kennis uiteenzet, terwijl zijn discipelen daar vragen over stellen. Er is ook een tekst, bekend als de Epistula Apostolorum, die uit polemiek bestaat tegen de gnostische esoterica, maar die wel in een soortgelijke stijl geschreven is als de gnostische teksten. Algemeen gnostische teksten * Gnostische Apocalyps van Petrus (zeer verschillend van de gelijknamige
Apocalyps van Petrus Hoewel de brief van Eusegius Jezus niet noemt, denkt men dat het de basis
vormt voor de Sophia Jesu Christi en het wordt daarom wel tot de apocrieven
gerekend. De Sethianen waren een gnostische groep die aanvankelijk de bijbelse Seth vereerden als messiaanse figuur, maar later Jezus als een reïncarnatie van Seth gingen beschouwen. Ze produceerden een groot aantal teksten waarin hun esoterische kosmologie wordt uiteengezet, meestal in de vorm van visioenen:
* Het Eerste Boek van Jeu en het Tweede Boek van Jeu Maria Verscheidene teksten (meer dan 50) bestaan uit beschrijvingen van de gebeurtenissen rond het lot van Maria (de moeder van Jezus). * De Thuisreis van Maria Handelingen van de Apostelen Diverse teksten houden zich bezig met de levens van de apostelen ? * De Handelingen van Johannes Brieven Er zijn ook zogenaamde niet?canonieke brieven, waaronder enkele die door de vroege kerk zeer hoog gewaardeerd werden ? * De Brief van de Korintiërs aan Paulus Visioenen * Apocalyps van Petrus (heel anders dan de Gnostische Apocalyps van
Petrus Allerlei Er zijn nog teksten die zich met meer uiteenlopende zaken bezig houden: * De Fundering Fragmenten Er zijn ook nog kleine fragmenten van soms onbekende of onzekere teksten. Enkele van de meer belangrijke fragmenten zijn: * Het Onbekende Berlijn Evangelie Verdwenen werken Er zijn ook diverse teksten die tot de apocrieven gerekend zouden worden en in vele antieke bronnen worden genoemd, maar waar geen tekst meer van bewaard is gebleven: * Het Evangelie van Matthias (waarschijnlijk niet te verwarren met het
Evangelie naar Matteüs)
|
|
![]() |
|