LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Wie was Paulus? Vond Paulus het Christendom uit of ging hij ermee verder?
De volgorde van de brieven in het nieuwe testament zorgt weer voor een andere moeilijkheid. Negen ervan zijn gericht aan gemeenschappen en vier aan bepaalde personen. Ze staan in het nieuwe testament in volgorde van hun lengte. Daardoor krijgt degene die ze achtereenvolgens leest een vreemde chronologie gesuggereerd, die het onmogelijk maakt Paulus in de ontwikkeling van zijn leef- en denkwereld te volgen. Daarom heeft het meer zin om deze brieven en de Handelingen van de Apostelen te benaderen in de volgorde waarin ze waarschijnlijk op schrift zijn gesteld, dan in die waarin we ze aantreffen in het nieuwe testament. Eerste brief: De brief van Paulus aan de Tessalonicenzen Over de precieze volgorde van de brieven bestaat geen zekerheid. De tweede brief zou de brief aan de Galaten kunnen zijn. Daarna de 1e en 2e brief van Paulus aan de Korintiers Vervolgens de brief van Paulus aan de Filippenzen De hier genoemde brieven werden geschreven als een antwoord op pastorale situaties. Deze zes brieven van Paulus worden gewoonlijk omschreven als de 'onbetwiste' paulijnse brieven, omdat geen enkele serieuze geleerde twijfelt aan hun authenticiteit als het werk van de apostel. De zevende brief die onbetwist van de hand van Paulus is, is die aan Filemon. Onder de deskundigen is
men het er algemeen over eens, dat deze 'onbetwiste' brieven dateren uit de vijftiger
jaren van de eerste eeuw. Dan zijn er nog drie brieven, geschreven aan geloofsgemeenschappen,
waarvan de deskundigen betwijfelen of ze wel echt door Paulus zijn geschreven,
of door iemand van de 'paulijnse school'. De langste daarvan (die evenwel korter
is dan de brieven aan de Korintiers, de Galaten en de Romeinen) is de brief aan
de Efeziers. Deze is duidelijk afkomstig uit de wereld van Paulus, maar het feit
dat hij verder gaat dan de Paulus die we tot nu toe ontmoet hebben, heeft geleid
tot twijfels omtrent het auteurschap. In de Romeinenbrief zien de christenen uit
naar een deelname aan de verrijzenis", in de brief aan de Efeziers zitten
ze al in de hemel' (Ef. 2:6). Er zijn veel parallellen tussen de brief aan de Efeziers en die aan de Kolossenzen. De balans slaat door ten gunste van Paulus' auteurschap, maar een aanzienlijke minderheid wijst dit af om dezelfde redenen als voor de Efeziersbrief; zij wijst de brief toe aan de groep 'betwiste brieven van Paulus. Ook betreffende het auteurschap van de tweede brief aan de Tessalonicenzen bestaat er verdeeldheid. Het volstaat te zeggen dat de spontaneiteit en originaliteit waarmee Paulus in de eerste brief schrijft, in de tweede ontbreken. De derde groep van paulijnse brieven staat bekend als de 'pastorale brieven . Hierin komt Paulus naar voren als iemand die in de gevangenis, dichtbij de dood, schrijft aan twee van zijn leerlingen, Timoteus en Titus, die op het punt staan de pastorale verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de kerken op Kreta en elders. Het is een overgangstijd, waarin de christenen vragen om competente leiders en een gezonde leer; de eerste generatie apostelen en evangelisten is voorbij. Degene die de uiteindelijke vorm aan deze brieven gaf, heeft er denkelijk uitspraken in opgenomen van Paulus, de man die de goede strijd gestreden heeft, de wedloop volbracht, het geloof bewaard'S, maar hij heeft zijn geest en onderricht aangepast aan de tijd na diens dood, als martelaar in de zestiger jaren onder Nero. Het meest volledige en blijvende beeld van Paulus vinden we in de Handelingen. Hierin wordt hij geschetst als Jezus zelf. Evenals Jezus spreekt hij in een synagoge een joods gehoor toe. (Hand 13:14; Luc. 4:16). Hij verricht wonderen en genezingen.(Hand 14:10; Luc. 5:23). Hij wordt veroordeeld door de leiders van zijn volk.(Hand 22:30; Luc. 22:71). Hij wordt voor de Romeinse gezagsdragers gebracht.(Hand 22:6; Luc. 23:1). Alles wat nog openblijft is zijn dood, waarover Lucas om een of andere reden zwijgt. Maar Lucas' verslag Mat geen recht wedervaren aan de diepte van Paulus' persoonlijkheid en gedachtewereld, die naar voren komen in de onbetwiste brieven. Waar hij in slaagt is de lezer achter te laten met een dramatisch beeld van Paulus als held van de christelijke verkondiging. Paulus
wordt in het nieuwe testament nog eenmaal genoemd, in de tweede brief van Petrus.
Gewoonlijk is men van mening dat dit het laatste geschreven boek is van het nieuwe
testament. Aan het eind ervan waarschuwt de schrijver: "In deze geest heeft
ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de hem verleende wijsheid. Hetzelfde
doet hij in alle brieven waarin hij dit onderwerp ter sprake brengt. Daarin staat
een en ander dat moeilijk te begrijpen is, en dat onwetende en onstandvastige
lieden tot hun eigen ondergang verdraaien."(2 Petr. 3:15-16). Haken en ogen bij de vraag 'Wie was Paulus?' Er doen zich de nodige moeilijkheden voor bij het bestuderen van Paulus' geschriften en Paulus' leven zelf. Wat zijn eigen biografie aangaat beschikken we over twee bronnen: de autobiografische opmerkingen in zijn brieven en het verslag van Lucas in de Handelingen. Helaas, maar begrijpelijk, zijn die twee bronnen niet steeds met elkaar in harmonie. Paulus spreekt zelf bijvoorbeeld nooit over zijn romeins burgerschap terwijl dat burgerschap in de Handelingen een grote rol speelt. Zoals we al gezien hebben plaatst Lucas de terugkeer van Paulus naar Jeruzalem heel kort na diens bekering, terwijl Paulus in zijn brief aan de Galaten schrijft dat hij pas drie jaar na zijn bekering, en dan nog heel kort, in Jeruzalem geweest is, voordat hij veertien jaar later naar de stad terugkeerde. Dan is er nog de moeilijkheid dat Paulus nooit geprobeerd heeft een systematische beschrijving te geven van zijn eigen geloof en theologie. Voor het grootste gedeelte bestaan zijn brieven uit antwoorden op vragen, die de door hem bezochte gemeenten hem stelden; of anders wilde hij degenen aan wie hij schreef bemoedigen of bekritiseren. Slechts een brief heeft een meer systematische opzet: wanneer Paulus van plan is Rome te bezoeken, schrijft hij de brief aan de Romeinen, om zichzelf te introduceren en zijn geloofwaardigheid als leraar van het Goede Nieuws te staven. Maar ook dit betoog is lang geen 'theologie van sint Paulus'. Veel
hoofdstukken uit de brieven van Paulus zijn moeilijk; sommige omdat ze een diepzinnige
theologische inhoud hebben, andere omdat het antwoorden aan de gemeenten zijn,
terwijl we niet weten welke vragen er gesteld waren. De beste tijdsbesteding is
wellicht om in de brieven van Paulus te zoeken naar teksten die ons op een praktische
manier kunnen helpen om het geloof dat we belijden te beleven. Ik heb zo mijn
eigen favorieten en ik ben blij te kunnen zeggen dat ik van tijd tot tijd weer
nieuwe ontdek. Ik hoop dat u er ook heeft. naar John Arnold
Vond Paulus het Christendom uit of ging hij ermee verder?
|
|