LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Gnostisch erfgoed in de westerse geschiedenis Gnostieke ideeën bleven bestaan en worden aangewezen in het werk
van non-conformistische denkers als de humanist Pico
della Mirandola (werd vergiftigd), de filosoof Giordano
Bruno (werd op de brandstapel gebracht) en andere minder onvoorzichtige
Renaissance denkers. Bruno beïnvloedde het denken van Böhme,
Leibnitz, Spinoza,
Schelling
and Hegel. Hoewel
in 1328 Guillaume Belibaste, 'de laatste gnosticus', in Zuid-Frankrijk
werd verbrand wordt in de tijd daarna Gnosticisme toch nog bespeurd in
de alchemy van de Zwitserse dokter en mysticus Theophrastus Bombastus
von Hohenheim, bekender onder de naam Paracelsus
(1493-1541). Bij Protestantse bewegingen zoals het Duitse Pietisme,
die de innerlijke religie benadrukken, wordt ook op overeenkomsten met
de gnostiek gewezen. Philipp Jacob Spener, de grondlegger, legde nadruk
op het persoonlijke innerlijke contact met God van elke gelovige. Deze
ideeën hadden invloed op Goethe
(1749-1832), de grondlegger van de moderne Duitse literatuur. De Engelse
kunstenaar, dichter en mysticus William
Blake (1757-1827), een volgeling van Swedenborg wordt door moderne
gnostici herkend als een zielsverwant, evenals de negentiende eeuwse Amerikaan
Henry James sr,
de vader van twee beroemde zonen, William
James de psycholoog-filosoof en Henry
James de romanschrijver. De 19e eeuw kent een vernieuwde aandag voor
de Gnostiek. In 1890 word de Eglise
Gnostique, of Ecclesia Gnostica Apostolica, opgericht, op verzoek
van de geest van de bisschop van Montsegur, die verscheen tijdens een
seance, later herdoopt tot 'Nouvelle Eglise Gnostique Universelle'. Deze
kerk vormde een select gezelschap binnen de vrijmetselarij In de 20e eeuw werd in de New-Age Beweging eclectisch veel ouder gedachtengoed geannexeerd, onder andere gnostisch gedachtengoed.
|
|