GENRES LICHTE MUZIEK Insiders geven voor de populaire muziek
allerlei sub-genres: Light Music, Folk Passion, Electric Folk, Folk Rock, Prog
Rock, New Wave, Indie Rock (http://www.dcs.shef.ac.uk/~ajhs/personal/rockband/story/lightmusic.html) Voor
het gemak kun je 4 genres aanmerken: Light Music, Pop1, Pop2 en Praise & Worship.
(folk melodies in Hymns en songs laten we buiten beschouwing) 1. Lichte
muziek Eric Coates, Dambusters' march 20th c. Light music group (Patrick
Appleford etc.) etc. (Sydney Carter..) 2. Popular 1: simple melodies, weinig
of geen accentverschuiving etc. 3. Popular 2: accentverschuivingen, overbindingen,
syncope etc. 4. Praise and Worship (Evangelicale teksten op eigentijdse
populaire muziek, vaak gepopulariseerd via cd's en tv-shows) Chronologisch: -Al
in de 19e eeuw waren er pogingen om met licht verteerbare muziek de massa's te
bereiken (Moody and Sankey, etc.) In de twintigste eeuw worden melodieën
uit de 'Lichte muziek' voor hymns gebruikt (bijvoorbeeld de melodie 'Dambusters'
march' van 'the king of Light Music', Eric Coates.
-In de 50er jaren kwam
er een belangrijke beweging om populaire muziek in de kerk te gebruiken, vooral
geassocieerd met de naam van Geoffrey Beaumont: de 20th Century Church Light Music
Society. Hij schreef songs en hymns in dit genre, en ook een Mis. Hier wat
gegevens over de initiators van deze beweging, gevonden op het Internet: Geoffrey
Beaumont (1903 - 1970) was een Anglicaanse priester en componist. Hij was 'chaplain'
van Trinity College, Cambridge. Met Patrick Appleford, begon Beaumont de 20th
Century Church Light Music Group en gaf een aantal verzamelingen nieuwe populair
getoonzette hymns en songs uit. Een aantal van zijn eigen composities: ·
Twentieth Century Folk Mass, scored for unison voices and small orchestra (pub.
Josef Weinberger). · Hatherop Castle, waar 'O Jesus I Have Promised'op
gezongen kan worden (arr. Richard Irwin, pub. Josef Weinberger) · Thirty
20th Century Hymn Tunes, by Beaumont and other members of the 20th Century Church
Light Music Group, 1960 (pub. Josef Weinberger). Patrick Appleford (geboren
1925) vond zijn roeping aan het Trinity College, Cambridge, waar Geoffrey Beaumont
zijn 'chaplain' was. Hij deed zijn theologische opleiding te Chichester en had
zijn eerste gemeente in All Saints Poplar, in het 'East End' van London van 1952-8.
Daar schreef hij pantomimes voor de jeugdvereniging en zijn eerste hymns. Met
Beaumont begon hij de 20th Century Church Light Music Group en gaf een aantal
verzamelingen nieuwe hymns en songs uit waarvan vele hun weg vonden naar hymn
bundels wereldwijd en nog steeds gezongen worden. Een aantal van Applefords' oorspronkelijke
composities: · Mass of Five Melodies, scored for unison voices and piano
(pub. Josef Weinberger). · Music for Series Three, scored for SATB chorus,
congregation and piano (pub. Josef Weinberger). · New English Mass,
scored for SATB chorus and piano (pub. Josef Weinberger). · Six Hymns
for All Seasons, scored for unison voices and piano (pub. Josef Weinberger). ·
The hymn Living Lord, wellicht zijn bekendste melodie, waarvoor de inspiratie
lag bij Cliff Richard's vroege pop songs (pub. Josef Weinberger)
Vanaf
de zeventiger jaren verschuift het veld in de Angelsaksische evangelicale en pentecostale
wereld zo dat bundels voor ca. de helft gaan bestaan uit bekende en geliefde traditionele
'hymns' en voor de andere helft uit 'songs' met teksten die vaak eenvoudiger en
korter zijn dan die van hymns, en dicht bij de tekst van de Bijbel liggen. Ook
in de niet-evangelicale hoek is een dergelijke verschuiving te zien, Celtic Hymn
Book (uitg. Kevin Mayhew 2005, ed. Ray Simpson) bestaat uit ongeveer evenveel
traditionele Celtic Hymns, Celtic folksongs en Popsongs met Celtische trekken.
Rooms-Katholieke gezangboeken vertonen zelfs nog een grotere verschuiving naar
songs.
|