NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




Ralph Vaughan Williams

(1872-1958)

Ralph Vaughan Williams was de meest prominente componist in de Engelse kerkmuziek gedurende de eerste helft van de 20e eeuw en een van de meest prominente Engelse componisten van zijn generatie. Als componist vond hij inspiratie in oudere Engelse muziek, in het bijzonder in folksongs. Hij was de zoon van de vicar van Christ Church, Down Ampney, maar de familie verhuisde in 1875 na zijn vaders dood naar Surrey (nabij London). Als kind studeerde hij piano, viool, orgel, en muziektheorie en ging over op de altviool toen hij naar Charterhouse School ging. Hij studeerde bij Parratt, Parry, Stanford, e Wood op de Royal College of Music voordat hij naar Cambridge University ging. Hij studeerde af als Bachelor of Music in 1894 aan Trinity College, Cambridge, en als Bachelor of Arts in Geschiedenis in 1895. Dat jaar keerde hij terug naar het Royal College of Music, waar hij levenslang bevried bleef met Gustav Holst. Vaughan Williams ontving het Muziek Doctoraat 1901 aan Trinity College. Hij ging in 1897 naar Berlijn in 1897 om bij Max Bruch te studeren en in1908 naar Parijs om te studeren bij Maurice Ravel.

Vaughan Williams was muziek redacteur voor drie belangrijke gezangbundels: The English Hymnal (1906); Songs of Praise (1925 en 1931, met Percy Dearmer en Martin Shaw); en het Oxford Book of Carols (1928, met Percy Dearmer en Martin Shaw). Onder zijn composities zijn 14 originele gezangmelodieën. Hij is in de muzikale wereld ook bekend vanwege zijn symphonieën, opera's, balletten, orkest muziek, kamermuziek, songs, en film muziek.

Vaughan Willams schreef de befaamde Inleiding bij The English Hymnal (1906) waarin hij stelde dat het boek "de beste gezangen in de Engelse taal bevatte" en de gevleugelde uitspraak deed dat "goede smaak eerder een morele dan een muzikale zaak" is.

Hier een gedeelte uit het voorwoord van The English Hymnal.

In Christian song Churches have forgotten their quarrels and men have lost their limitations, because they have reached the higher ground where the soul is content to affirm and to adore. The hymns of Christendom show more clearly than anything else that there is even now such a thing as the unity of the Spirit. ... The best hymns of Christendom are as free as the Bible from the self-centred sentimentalism, the weakness and unreality which mark inferior productions. ... The average congregation likes fine melody when it can get it, but it is apt to be undiscriminating, and will often take to bad melody when good is not forthcoming. Is it not worth while making a vigorous effort to-day for the sake of establishing a good tradition? Especially should this be the case with children's hymns ... (because) incalculable good or harm may be done by the music which they sing in their most impressionable years. (EH 1906)

Hier een gedeelte van het voorwoord van Songs of Praise

The present generation desires to enter into the heritage of noble religious verse which is ours ... by right of the great poetry in which the English tongue is supreme, by right also of the magnificent prose which since Coverdale and Cranmer has formed the substance of our Christian worship, though it was never adequately matched by the hymns in common use. ... Our newer hymnals have shown courage in replacing many weak and poor hymns by words and music more worthy of our great traditions and more suitable to be used in the worship of God. (SoP 1925)

Our churches, both Anglican and Free Church, have alienated during the last half-century much of the strongest character and intelligence of the Nation by the use of weak verse and music, and ... the process of attraction or repulsion takes place every time a service is held. ... Young people who have learnt better things at school will not be content to revert to a poorer standard in church. ... In the future, intelligent men will be able to take up a hymn-book and read it with as much interest and appreciation as any other collection of poetry or music. (SoP 1931)

Choirs would be much better occupied in learning beautiful (chorale) settings of Bach ... than in rehearsing vulgar anthems by indifferent composers. (EH 1906)


Vaughan Williams deed uitgebreid onderzoek naar de Engelse volksmuziek en 'redde' veel volksmelodieën van de vergetelheid. Hij arrangeerde een aantal als gezangmelodieën en gebruikte die in The English Hymnal :

KINGSFOLD (O sing a song of Bethlehem)
KING'S LYNN (O God of earth and altar)
FOREST GREEN (I sing the almighty power of God)

Vaughan Williams schreef ook een aantal originele gezangmelodieën die verschenen in The English Hymnal

RANDOLPH (God be with you till we meet again)
DOWN AMPNEY (Come down, O love divine)
SINE NOMINE (For all the saints)

Vaughan Williams schreef ook nog gezangmelodieën na de publicactie van The English Hymnal, zoals:

KINGS WESTON (At the name of Jesus) -- 1926

[Sing with Understanding, by Harry Eskew and Hugh McElrath (Nashville: Church Street Press, 2nd edition, 1995.]


Zie Ralph Vaughan Williams

Zie The RVW Society