| 
  Ralph 
        Vaughan Williams
(1872-1958) Ralph Vaughan Williams was de meest prominente componist in de Engelse 
        kerkmuziek gedurende de eerste helft van de 20e eeuw en een van de meest 
        prominente Engelse componisten van zijn generatie. Als componist vond 
        hij inspiratie in oudere Engelse muziek, in het bijzonder in folksongs. 
        Hij was de zoon van de vicar van Christ Church, Down Ampney, maar de familie 
        verhuisde in 1875 na zijn vaders dood naar Surrey (nabij London). Als 
        kind studeerde hij piano, viool, orgel, en muziektheorie en ging over 
        op de altviool toen hij naar Charterhouse School ging. Hij studeerde bij 
        Parratt, Parry, Stanford, e Wood op de Royal College of Music voordat 
        hij naar Cambridge University ging. Hij studeerde af als Bachelor 
        of Music in 1894 aan Trinity College, Cambridge, en als Bachelor 
        of Arts in Geschiedenis in 1895. Dat jaar keerde hij terug naar het Royal 
        College of Music, waar hij levenslang bevried bleef met Gustav 
        Holst. Vaughan Williams ontving het Muziek Doctoraat 1901 aan Trinity 
        College. Hij ging in 1897 naar Berlijn in 1897 om bij Max Bruch 
        te studeren en in1908 naar Parijs om te studeren bij Maurice Ravel.
       Vaughan Williams was muziek redacteur voor drie belangrijke gezangbundels: 
        The English Hymnal (1906); 
        Songs of Praise (1925 en 1931, met Percy Dearmer en Martin Shaw); 
        en het Oxford Book of Carols (1928, met Percy Dearmer en Martin 
        Shaw). Onder zijn composities zijn 14 originele gezangmelodieën. 
        Hij is in de muzikale wereld ook bekend vanwege zijn symphonieën, 
        opera's, balletten, orkest muziek, kamermuziek, songs, en film muziek. 
       Vaughan Willams schreef de befaamde Inleiding bij The 
        English Hymnal (1906) waarin hij stelde dat het boek "de 
        beste gezangen in de Engelse taal bevatte" en de gevleugelde uitspraak 
        deed dat "goede smaak eerder een morele dan een muzikale zaak" 
        is.  Hier een gedeelte uit het voorwoord van The English Hymnal.  In Christian song Churches have forgotten their quarrels and men have 
        lost their limitations, because they have reached the higher ground where 
        the soul is content to affirm and to adore. The hymns of Christendom show 
        more clearly than anything else that there is even now such a thing as 
        the unity of the Spirit. ... The best hymns of Christendom are as free 
        as the Bible from the self-centred sentimentalism, the weakness and unreality 
        which mark inferior productions. ... The average congregation likes fine 
        melody when it can get it, but it is apt to be undiscriminating, and will 
        often take to bad melody when good is not forthcoming. Is it not worth 
        while making a vigorous effort to-day for the sake of establishing a good 
        tradition? Especially should this be the case with children's hymns ... 
        (because) incalculable good or harm may be done by the music which they 
        sing in their most impressionable years. (EH 1906)  Hier een gedeelte van het voorwoord van Songs of Praise The present generation desires to enter into the heritage of noble religious 
        verse which is ours ... by right of the great poetry in which the English 
        tongue is supreme, by right also of the magnificent prose which since 
        Coverdale and Cranmer has formed the substance of our Christian worship, 
        though it was never adequately matched by the hymns in common use. ... 
        Our newer hymnals have shown courage in replacing many weak and poor hymns 
        by words and music more worthy of our great traditions and more suitable 
        to be used in the worship of God. (SoP 1925)  Our churches, both Anglican and Free Church, have alienated during the 
        last half-century much of the strongest character and intelligence of 
        the Nation by the use of weak verse and music, and ... the process of 
        attraction or repulsion takes place every time a service is held. ... 
        Young people who have learnt better things at school will not be content 
        to revert to a poorer standard in church. ... In the future, intelligent 
        men will be able to take up a hymn-book and read it with as much interest 
        and appreciation as any other collection of poetry or music. (SoP 1931) Choirs would be much better occupied in learning beautiful (chorale) 
        settings of Bach ... than in rehearsing vulgar anthems by indifferent 
        composers. (EH 1906)  Vaughan Williams deed uitgebreid onderzoek naar de Engelse volksmuziek 
        en 'redde' veel volksmelodieën van de vergetelheid. Hij arrangeerde 
        een aantal als gezangmelodieën en gebruikte die in The 
        English Hymnal :
  
         KINGSFOLD (O sing a song of Bethlehem)KING'S LYNN (O God of earth and altar)
 FOREST GREEN (I sing the almighty power of God)
 Vaughan Williams schreef ook een aantal originele gezangmelodieën 
        die verschenen in The English Hymnal 
        
        RANDOLPH (God be with you till we meet again)DOWN AMPNEY (Come down, O love divine)
 SINE NOMINE (For all the saints)
 Vaughan Williams schreef ook nog gezangmelodieën na de publicactie 
        van The English Hymnal, zoals: 
        
        KINGS WESTON (At the name of Jesus) -- 1926 [Sing 
        with Understanding, by Harry Eskew and Hugh McElrath (Nashville: 
        Church Street Press, 2nd edition, 1995.] 
 Zie Ralph Vaughan 
        Williams Zie The RVW Society   
     |