NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




Het liedje 'Est-ce Mars le grand Dieu des alarmes' van de hand van Pierre Guédron werd voor het eerst uitgevoerd aan het Franse hof op 17 November 1613, als deel van een 'Ballet de Madame' ter ere van één van Lodewijk XIII's zusters. Twee publicaties volgden dat zelfde year. De krachtige melodie verspreidde zich snel over Noord Europa, bekend als 'Courante Mars' hoewel het stuk in een tweedelige maatsoort geschreven is en geen courante was (driedelige maat versies bestonden wel). In Nederland schreef Jan Pieterszoon Sweelinck uitgebreide variaties voor toetseninstrument over de melodie en Nicolaes Vallet maakte vier versies, twee voor de luit (1615) en twee voor luit kwartet (1616). Jacob van Eyck's Der Fluyten Lust-hof bevat twee series variations op de melodie.