NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis




Psalm LIII., Dixit insipiens., Op de Voys: Aen Water vlieten Babylon, De Dwase seyt/ daer is geen Godt

Duitse benaming: An Wasserflüssen Babylon

Lvdk 67, Lvdk 187, Teutsch Kirchenamt, Straatsburg 1525

 

 

<H Psalm LIII.>
<C Dixit insipiens.>
<W Op de Voys: Aen Water vlieten Babylon>
<V 1> De Dwase seyt/ daer is geen Godt
In syn ghemoet end' leven/
Verdorven zijn sy sonder spot/
Tot quaetheyt heel begeven,
Godt sach op Menschen kinder t’saem/
Oft yemant vreesde Godt bequaem/
Sy waren affghevallen/
Gants onnut/ en vol arch gemoets/
Haer geender deeden yet wat goets/
Niet een oock van hun allen.

2. Al gy quaetdoenders/ segt: wanneer
Wilt ghy u doch bekeeren
Die mijn Volck heel end' al berteert/
Daer met ghy u gheneeren
Maer sy en Roepen Godt niet aen/
In groote Vrees sy altijdt staen/
Om hare valsche rechten/
Want Godt gaetse verstroyen al/
Die maecken sond' daer geen zijn sal/
Godt is int vroom gheslechte.

3. Der Armen Raedt beletten sy/
Sijn waerschouw end syn Leere/
Midts hy syn hoop heeft t'allen ty/
Alleen in Godt den Heere.
Wie sal ons Siel verlossen wel
Wy Zyon sal Godt Israel/
Die salicheyt ons bringhen/
Verlossen die ghevanghen al
Dies Israel verheughen sal/
En Jacob vrolick springhen.