|
| |
Spel KENMERKEN Deelnemers gelijk, maar met verschillende
rollen Belangeloos Onproductief Als er rivaliteit is, dan speelse rivaliteit
binnen de spelrollenAls het spel niet alleen volvoerd maar ook gewonnen kan worden
levert dat buiten het spel geen materieel gewin op. MAATSCHAPPELIJKE VORMEN Broederschap Christelijke
Gemeente Eredienst (Relatie: Lof, Bede <-> Woord, Sacrament) SOORT
RELATIES Onbaatzuchtige relaties, vriendschaprelaties worden voorondersteld gemeenschappelijk
belang wordt voorondersteld KENMERKEN INFRASTRUCTUUR De regels bestaan De
taal wordt voorondersteld Bestaande rituelennatuurlijke samenwerking Gesprek
TRADITIONELE
VORMEN: Samenkomsten van Broederschappen (groeten, ontmoeten, samen eten) Mysteriespelen Carnaval Tradities
rond het omkeren van machtsverhoudingen, bijv. Prins Carnaval Eredienst Rituelen Sacramenten Kunst Nabuurplicht Mantelzorg
| Wedijver KENMERKEN Deelnemers
ongelijk Belang (Materieel, macht, ...) Productief: Geld, materie, macht,
aanzien rivaliteit om de schaarse wereldse goederen (materiele welvaart, macht,
maatschappelijk aanzien) Materieel gewin, Professionele sport MAATSCHAPPELIJKE
VORMEN Maatschappij Werk Opvoering (Relatie: Producent <-> Consument) SOORT
RELATIES Netwerken, contacten om 'vooruit' te komen relaties worden bevochten som
van eigenbelang KENMERKEN INFRASTRUCTUUR De regels worden constant
herschreven in de onderhandeling De taal wordt gemanipuleerd (reclame, politiek) Designer
Rituals berekende samenwerking Onderhandeling
TRADITIONELE VORMEN: Lobby-bijeenkomst Toneelstuk Gay-parade Militaire
parade Evangelisatiebijeenkomst Designed Rituals met een bepaald doel Bedachte
sacramentele handelingen Toegepaste Kunst Ingehuurde klusjesman Ingehuurde
hulp | |