![]() | ||||||||
![]() |
Thema's | |||||||
![]() |
||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | ![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
|
![]() |
Wat
is de Novus Ordo Missae Kenmerkende
gebruiken Oorsprong Vanwege de oecumenische gedachte werden ook zes protestantse theologen in de pauselijke commissie aangesteld, waaronder dominee Max Thurian. Zij hadden het recht adviezen en wijzigingen in te dienen. Doel was om te komen tot een ritus voor de Eucharistie die niet langer aanstootgevend zou zijn voor de aanhangers van de Reformatie. Thurian drukte na totstandkoming van de nieuwe liturgie zijn overtuiging uit, dat "elke protestantse kerk deze nieuwe liturgie gezamenlijk met de katholieke kerk voor het Avondmaal moet kunnen gebruiken". De oude katholieke liturgie, de zogenaamde Tridentijnse ritus, was door de protestanten altijd afgewezen en aangevallen, omdat deze ritus de Misoffer-theologie benadrukt. Theologen wijzen er echter op, dat enige gebeden, zoals eucharistisch gebed I, nog altijd niet geheel aanvaardbaar zijn voor protestanten. Receptie Onmiddellijk na de invoering van de Novus Ordo Missae kwam er veel verzet tegen deze nieuwe liturgie tot stand. Conservatieve bisschoppen klaagden, dat de verandering verder ging dan de constitutie Sacrosanctum Concilium voorschreef. De opgekomen stroming van het Traditionalisme wees de Novus Ordo Missae zelfs geheel af en viert de Mis nog steeds volgens de Tridentijnse ritus. Ook van officiële kerkelijke zijde kwam er kritiek. De conservatieve kardinalen Alfredo Ottaviani en Antonio Bacci boden hun grieven aan Paus Paulus VI aan en gaven daarbij te kennen, dat zij de Novus Ordo Missae eigenlijk onaanvaardbaar vonden, vanwege protestantiserende tendensen. Beide kardinalen gingen, gesteund door conservatieve Romeinse theologen, zelfs zover te zeggen, dat trouwe Rooms-Katholieken verplicht zijn de Novus Ordo Missae niet bij te wonen en de Tridentijnse liturgie vast te houden. Paulus VI trok zich niet zeer veel van de conservatieve kritiek aan, maar liet wel kleine aanpassingen doen en liet protestants klinkende elementen uit de Institutio Generalis van het nieuwe missaal verbeteren. De genoemde oude kardinalen lieten het bij een weerstand van woorden en leidden voortaan een teruggetrokken leven in het Vaticaan. Een daadwerkelijke strijd tegen de Novus Ordo Missae voerde en voert de Rooms-Katholieke Priesterbroederschap Sint Pius X van mgr. Marcel Lefebvre. Overigens gaf de liturgiehervorming en invoering van de Novus Ordo Missae op zich een wezenlijke impuls aan de totstandkoming van het zogenaamde traditionalisme. Ook kardinaal Joseph Ratzinger, nu Benedictus XVI, heeft in het verleden
op misbruiken in de Novus Ordo Missae gewezen. Hij viert de Mis echter
wel volgens deze nieuwe liturgie, hoewel hij ook al bij gelegenheden als
kardinaal de Tridentijnse Mis vierde. De Novus Ordo Missae ziet hij op
zich als een weliswaar correcte - maar kunstmatig gemaakte en niet organisch
gegroeide - liturgie, waardoor hij in zijn boeken te kennen gaf op bepaalde
gebieden een liturgische herbronning door te willen voeren op basis van
de Tridentijnse ritus. De onderdelen van de Eucharistie in de Novus Ordo Missae BEGROETING SCHULDBELIJDENIS EN KYRIE GLORIA EN OPENINGSGEBED Eer aan God in den hoge, DIENST VAN HET WOORD: Bijbel, psalmen, homilie, geloofsbelijdenis en voorbeden 'Alleluia' (behalve in de vastentijd). HOMILIE GELOOFSBELIJDENIS (Credo) (op zondagen en hoogfeesten) Ik geloof in God, de almachtige Vader, VOORBEDEN DIENST VAN DE TAFEL (Eucharistie) BEREIDING VAN DE GAVEN GEBED OVER DE GAVEN EUCHARISTISCH GEBED PREFATIE EN HEILIG EPICLESE CONSECRATIE ACCLAMATIE EPICLESE GEBEDEN OM VOORSPRAAK EN SLOTDOXOLOGIE ONZE VADER Onze Vader, die in de hemel zijt Verlos ons, Heer, van alle kwaad, geef vrede in onze dagen. VREDESWENS BREKING VAN HET BROOD COMMUNIERITUS SLOTWOORD EN ZEGEN ie ook Isisdorusweb Hoe verloopt een H. Mis?
|
|