LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
De Verliezers. Gesprekken voor de ncrvtv met Professor Gilles Quispel 4*Het Evangelie van Thomas en de Gnosis. Quispel: De verliezers van deze aflevering zijn de ketters, die door
de katholieken in de tweede eeuw uit de kerk werden gezet. Zij worden
gnostici, kenners, genoemd. Het Griekse woord 'gnosis' betekent 'kennisse
des harten'. In 1945 zijn veel geschriften van hen in Egypte Naast deze gnostische geschriften is toen in Egypte ook het Evangelie van Thomas ontdekt. Is dat een vijfde Evangelie? Commentaar: Na lange omzwervingen liggen de dertien codices (boeken) nu in het Koptisch Museum in Cairo. Het Thomas-evangelie belandde al direct in dat museum. Een codex werd naar Brussel gesmokkeld door een Belgisch antiquair. Eerst een fragment uit dat Thomasevangelie: Commentaar: In 1952 neemt de Utrechtse hoogleraar de trein naar Brussel. Via zijn leermeester de psycholoog Jung, heeft hij de gevraagde 35.000 francs bijeen gekregen om een codex met gnostische geschriften te kopen. Achtentwintig jaar later vertelt Quispel, wat gnosis en gnostiek is. Quispel: Wij maken tegenwoordig onderscheid tussen gnosis en gnostiek.
'Gnosis' is een Grieks woord. Dat betekent 'kennis.' Maar voor deze mensen
betekent dat 'kennis des harten',, zoals ze zelf zeggen. Of ook wel, met
een oud-Nederlandse term die ik graag gebruik, Verkerk: Dus het was een soort filosofische stroming, die door alle religies heen ging? Quispel: Het was geen filosofische stroming. Het was een ervaring van
de mensen in die tijd. Die vond je bij de joden, bij de christenen, ook
dus in het Johannesevangelie, en ook bij de heidenen, want er is ook van
de driewerf grote Hermes een gnosis bewaard, en daar wordt gezegd: wie
zichzelf kent, kent het al. Dat is gnosis. Daarvan onderscheidt men: Commentaar: In een Brussels cafe wacht de Belgische tussenhandelaar. Na de aankoop, nu 28 jaar geleden, begint Quispel met anderen de gnostische geschriften uit te geven van de zo geheten Jung Codex. Maar het Thomas-evangelie ligt intussen nog steeds in dat museum in Cairo. Door bemiddeling van (toen) koningin Juliana en het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken weet Quispel een fotocopie van dat Evangelie te krijgen. Verkerk: Is dat Thomasevangelie inderdaad het vijfde Evangelie? Quispel: Het Thomasevangelie is niet het vijfde Evangelie.Maar het is
wel, naar mijn inzicht, de belangrijkste vondst die sinds de oorlog gedaan
is. En wel omdat daarin tevoren onbekende woorden staan die aan Jezus
worden toegeschreven en zeer wel van Jezus kunnen zijn. Dat Thomasevangelie
is een geschrift, dat in Edessa geschreven is. En dat bevat Verkerk: Maar u zegt: het is niet het vijfde Evangelie. Dus het is onbetrouwbaarder dan bijvoorbeeld het Mattheusevangelie. Quispel: Onbetrouwbaarder, dat kunnen we niet zeggen. We moeten dit zeggen:
de woorden van het Thomasevangelie, voor zover ze dan door de joodse christenen
zijn overgeleverd, hebben dezelfde historische waarde als de woorden in
de canonieke Evangelien, in de vier Evangelien in het Nieuwe Testament.
Maarhet Thomasevangelie heeft zijn woorden uit verschillende bronnen geput.
Er staan woorden in, die niet gnostisch Je kunt niet zomaar zeggen: het is allemaal gnostisch, bah. En je kunt
ook niet zeggen: het is allemaal echt van Jezus, of, precies Bhagwan.
Maar je moet dat lezen met een oordeel des onderscheids, en je moet weten,
dat die woorden uit verschillende bronnen komen. Er kunnen echte woorden
van Jezus bij zijn. Die zijn er ook bij, naar mijn mening. Maar er zijner
Verkerk: En die woorden die echt van Jezus zijn, zijn die inderdaad door de apostel Thomas doorgegeven? Dit geschrift heet toch het Thomasevangelie. Quispel: Dat beweerde kardinaal Danielou, die kardinaal van de Romeinse kerk. Hij geloofde dat. Ik geloof dat niet. Ik geloof, dat de naam van Thomas aan deze verzameling woorden is toegevoegd toen deze in Edessa geschreven werd, ongeveer 140 na Christus. Ach, mijnheer Verkerk, toen wij in Egypte waren, hebben we zo'n last gehad met journalisten, die maar wilden, dat de twijfelende Thomas nu de meest getrouwe leerling van zijn meester was, en dergelijke sentimentele nonsens meer. Maar de wetenschap is hard, en ook koel, en die kan wel eens ballonnetjes doorprikken. Commentaar: Terug naar Egypte, naar Nag Hammadi. Na lange omzwervingen
zijn de papyri uit Nag Hammadi in Cairo aangekomen. Een amateur filmpje
van een der onderzoekers, de Amerikaanse hoogleraarRobinson, getuigt van
de werkzaamheden in NagHammadi. Hoe de geschriften daar in de grond zijn
gekomen, is nog steeds onduidelijk. Citaat: Jezus zei: Wordt zwervers. Hij zei: Zalig is de mens, die geleden heeft; hij heeft het leven gevonden. Commentaar: De geschriften van Nag Hammadi, die nu in Cairo worden bewaard,
zijn uniek. *4a De Gnostiek: Valentinus en het innerlijke kennen.
|
|