LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Ceremonieel (Uitgebreid Ritueel) De oorsprong van het ceremonieel De vervolgingen die met rustige tussenposen de eerste drie eeuwen van
het Christendom plaats vonden beperkten de liturgische uitingsvormen.
Behalve in afgelegen delen van het rijk waar kerken gebouwd werden, vierden
de Christenen de eucharistie in prive huizen en ook wel ondergronds in
de graven van martelaren en heiligen. Toch werd de ruimte waar regelmatig
de eucharistie gevierd werd versierd met afbeeldingen van scnes uit het
Oude en Nieuwe Testament, de Toen de Kerk officieel toegestaan werd in AD 313 kwam er een eind aan de beperkingen. Grote kerken werden gebouwd en uitgebreider ceremonieel ontstond, zowel voor in de kerken als bij processies. Het soort ceremonieel : Martelaars stierven omdat zij weigerden wierook te branden voor een beeld van de keizer en hem zo te vereren. Dit was maar een van de gebruikelijke ceremonien. Het ceremonieel van het keizerlijke hof diende als voorbeeld: de lampen die voor de keizer en hoogwaardigheidbekleders werden uitgedragen, werden voortaan voor bisschoppen uit gedragen; de kaarsen die het Romeinse Wetboek eerden begeleidden voortaan het Evangelieboek; de kus die gegeven werd aan afgodenbeelden en heidense altaren werd nu gegeven aan het Christelijke altaar; de wierook die voorheen de `goddelijkheid' van de keizer aangaf werd gebruikt om de goddelijkheid van Christus te proclameren. Elk ceremonieel was betekenisvol (zie ook onder). De Christenen maakten gebruik van de voorhanden uitingsvormen, deze werden gewoonweg gekerstend. De betekenis van enige ceremonieen Wierook Kaarsen en lampen Rond alle Christelijke centra zijn veel kaarsen en godslampen te vinden. Ze stemmen tot inkeer en gebed. Veel mensen hebben de behoefte om een kaarsje voor iemand aan te steken. Het licht vormt een verbinding met God. De gewoonte om kaarsen op of bij altaar/communietafel te plaatsen weerspiegelt
waarschijnlijk ook de algemene gewoonte om bij een feestelijke maaltijd
de tafel feestelijk te dekken en te voorzien van kaarsen. De eucharistie
is immers ook een feestmaal. Bisschop Durandus van Mende schreef: Heilig Water (wijwater) Er is een oud gezegde dat zegt dat de Duivel een hekel heeft aan wijwater! Het herinnert hem aan de doop en de Christelijke belofte om het kwaad te weerstaan. Voor Christenen betekent het het begin van nieuw leven. In de Paasnachtdienst vernieuwt het volk van God zijn doopgeloften gemeenschappelijk. Dit gaat in een aantal kerken gepaard met besprenkeling met wijwater. Bij de ingang van veel kerken is een wijwaterreservoir te vinden (in Middeleeuwse kerken soms heel mooi versierd). Mensen dopen daar hun vingers in en slaan een kruis voor ze de kerk binnengaan. Soms wordt wijwater ook gebruikt in een boeterite. Voor een wetenschappelijke kijk op
rituelen, klik hier.
|
|