LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Hymns Ancient and Modern Hymns Ancient and Modern is de gezangen-erfenis van de Oxford Beweging. De samenstelling van Hymns Ancient and Modern (1859-1861) weerspiegelde de bezigheid van veel geestelijken gedurende een halve eeuw in het samenstellen van een eigen plaatselijke liedbundel (de individuele parochies in de Anglicaanse Kerk tijdens de eerste helft van de 19e eeuw). Het grote aantal van deze plaatselijke bundels maakte dat de oplage maar klein was. Een aantal locale geestelijken, waaronder Henry W. Baker (1821-1877), onderkende dat er behoefte was aan grotere uniformiteit en verenigde zich om samen één liedbundel uit te geven. Zij deden een oproep aan de parochiegeestelijken om af te zien van een eigen bundel en mee te werken aan een gezamenlijke bundel. Het resultaat was Hymns Ancient and Modern, dat direct een groot succes was en waarschijnlijk het populairste gezangboek werd dat ooit gepubliceerd is. Deze bundel heeft veel volgende edities beleefd en heeft door oud en nieuw te mengen een norm gesteld waar de meeste gerenommeerde latere gezangboeken zich aan gehouden hebben. Een belangrijk aspect van de achterliggende Oxford Beweging was de voorkeur voor materiaal uit de oude Kerk. Dit resulteerde in de vertaling van Griekse en Latijnse gezangen in het Engels. Hymns Ancient and Modern bevatte het beste werk van de samenstellende kring wat betreft vertalingen uit het Latijn, Grieks, en Duits. De muzikale kant van deze belangrijke bunel droeg ook bij aan zijn populariteit. Onder de muzikale redactie van William H. Monk, droegen componisten een type melodie aan dat aansloot bij de muzikale smaak van de kerkgangers. Het boek is daarom het bronboek voor veel bekende Victoriaanse gezangmelodieën. Allerlei componisten droegen bij, zoals:
Deze melodieën zetten de toon voor vele andere laat 19e eeuwse componisten, zoals:
Hymns Ancient and Modern putte ook uit het niet-anglicaanse verleden van de Nonconformisten en uit het "enthousiasme" van de Methodisten. De hoofdstromen van de hymnodie kwamen in de bundel samen:
Deze twee hoofdstromen waren parallelle wegen gegaan in het Engelse religieuze leven sinds het begin van de 19e eeuw GEVOLGEN:
O.a. ontleend aan Sing with Understanding, Harry Eskew and Hugh McElrath (Nashville: Church Street Press, 2nd edition, 1995, pp. 156-158.]
|
|