|
|
|
Beeldhouwkunst.
De beeldhouwkunst stond in de bloeitijd van het Romeinse
rijk grotendeels onder invloed van het weelderige en schilderachtige
Hellenisme. Ateliers
met vele, vaak Griekse slaven zorgden voor de talloze beelden in tuinen,
parken, paleizen enz. De kwantiteit moest de kwaliteit vergoeden. Aan
de weinige oorspronkelijkheid danken wij echter de marmeren kopieen, waaruit
de bronzen Griekse beelden te herkennen zijn.
Reeds de Etruskische
beeldhouwkunst, hoewel door het Archaisch
Grieks beinvloed, had een eigen karakter. Primitief gestileerde lichamen
droegen zeer expressieve koppen. De Romeinen erfden deze portretkunst,
die zo goed bij hun karakter paste. Wel ontstaan er soms onder Griekse
invloed meer geidealiseerde en onder hellenistische invloed meer pathetische
portretten. In hoofdzaak echter waren zij nuchter geobserveerd en goed
gelijkend. Pas het christendom bracht weer enige stilering.
De grote beeldhouwersopdracht, het ruiterstandbeeld, werd door hen met
succes uitgevoerd, o.a. in dat van Marcus
Aurelius te Rome in de 2de eeuw na C.
Ook het historische relief blijft nuchterder en reeler dan het Griekse.
Staan op het vredesaltaar, de Ara
Pacis (9 v. C.), de figuren in een overdadig geplooid gewaad nog weinig
zeggend bij elkaar, de verovering van Jeruzalem op de reliefs van de Titusboog
(ca. 70 na C.) is al beweeglijker en schilderachtiger. Om de Trajanuszuil
(113 na C.) windt zich reeds een vrij barokke groep naar boven in een
onrustige optocht. De expressie is echter nog goed en levendig. Maar in
de 3de eeuw wordt al haastiger en ongevoeliger gebeiteld. Het naturalisme
leende zich niet voor de abstractere verlangens van het groeiende christendom.
De beelden werden strakker en weer frontaal geplaatst, het levendige verdween.
De christelijke tekens en symbolen gaan de plaats innemen van de natuurafbeelding.
De oude techniek is hiervoor minder geschikt en gaat snel achteruit. Het
Oostromeinse rijk zal in Byzantium
de nieuwe gedachten een nieuwe vorm geven.
Zie ook Beeldhouwkunst
(Wikipedia)
|
|
|