LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
BYZANTIJNSE KUNST In het nieuwe, door keizer Constantijn herbouwde Byzantium (Constantinopel)
vormt zich de eerste, specifiek christelijke kunst. De ideele en materiele
voorwaarden waren er zeer gunstig. De joodse, Griekse en Romeinse sferen
vielen hier samen zonder door een al te sterke plaatselijke traditie te
worden gehinderd. Het christendom werd er in De kunst moest, evenals destijds in Egypte, door haar strengheid en monumentaliteit
ontzag voor kerk en staat inboezemen. Voor de kerk werd een ruimte van
oosterse pracht verlangd; de vlakken werden verlevendigd, maar niet doorbroken,
door lichtschitteringen en sterke kleuren. De grootste bloei vinden wij
in de 6de eeuw in Byzantium en Bouwkunst. De Byzantijnse bouwkunst past voor het eerst de koepel in
de kerkbouw toe. Deze werd echter niet, zoals in Rome, op een ronde muur
opgetrokken maar op pendentieven, boldriehoeken, die de druk op de zware
pijlers overbrengen. Van de San Vitale te Ravenna, een centraalbouw op
een achthoekig grondplan, wordt de koepel door acht pijlers gedragen.
Mozaiek. De aan de architectuur gebonden schilderkunst van het mozaiek
bereikt daarentegen de grootste hoogte. Heiligen en keizers, die zich
graag tot de christenen rekenden, werden streng gestileerd en onpersoonlijk
uitgebeeld. Ook de Christusfiguur heeft niets meer te maken met de mensgoden
van de Olympus, maar troont hoog en majesteitelijk tegen een gouden fond.
Alles is streng decoratief, geen enkele ruimte-illusie verbreekt bet vlak.
De prachtige mozaieken uit de bloeitijd kunnen wij vinden in Ravenna.
In Byzantium verdwenen zij onder de kalk bij de komst van de mohammedanen.
Eerst in de laatste jaren worden zij weer, zoals in de Aya Sofia, te voorschijn
gebracht. In de San Iconen. Van grote schoonheid zijn ook de iconen, de kleine op paneel geschilderde godsdienstige voorstellingen, die in de latere middeleeuwen zo'n grote rol in de grieks-katholieke eredienst zouden gaan spelen. Het immateriele en mystieke van de lijn en de kleur der figuren doen ze tot de meest vergeestelijkte kunst van alle tijden behoren.
|
|