LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Psalm 104 (Griekse nummering: Psalm 103) is een gedicht uit het Boek van de Psalmen in de Bijbel. Inhoud
Kerkraam:"Constituit eum dominum domus suae" (Psalm 104, 21) Liturgisch gebruikOosters OrthodoxHet belangrijkste liturgische gebruik van Ps 104 is aan het begin van de vespers (avondgebed) en de nachtwake. Hoewel het strict genomen een van de onderdelen van de vespers is dat voorgeschreven is voor de oudere lector (d.w.z. de oudste of abt van een klooster of in een parochiekerk de oudste lector van de kliros), wordt het gewoonlijk gelezen of gecantileerd door een lector aan het begin van de dienst. De psalm is bedoeld gelezen of gecantileerd te worden in sobere stijl in vesperdiensten die niet deel van een wake zijn. Als de vespers onderdeel is van een wake wordt gewoonlijk een verkorte muzikale versie gezongen door het koor. Allerlei zulke muzikale zettingen van de psalm zijn gemaakt door de jaren; de bekendste is wellicht die uit deObikhod, of gewone zetting. In de contekst van de vespers/wake setting, wordt deze psalm begrepen als een scheppingshymne, in al de volheid waarin God deze gemaakt heeft - de psalm spreekt over dieren, planten, wateren, hemelen, etc. Binnen het perspectief van de liturgie wordt het opgevat als Adam's lied, gezongen buiten de gesloten poorten van de hof van Eden, waaruit hij verbannen is (verg. Genesis 3). Terwijl de lector de psalm cantileers staat de priester buiten de gesloten Koninklijke Deuren terwijl hij enkel zijn epitrachilion draagt, waardoor de symboliek versterkt wordt. De Psalm heeft grote gelijkenis met de Grote Hymne aan de Aten, waarmee hij ook vaak vergeleken wordt, hoewel men geen verband tussen de twee heeft kunnen vaststellen. JoodsPsalm 104 wordt gecantileerd aan het einde van Joodse diensten bij bepaalde gelegenheden, zoals de Nieuwe Maan (Rosh Chodesh), hoewel gebruiken verschillen. "It has been declared that it is worthwhile studying the Hebrew language for ten years in order to read Psalm 104 in the original." [1] Westers KatholiekPsalm 104 komt in de klassieke Pinksterenliturgie voor na de lezing uit Handelingen Psalm 104: 30 gezongen, aangevuld met Alleluia: Alleluia. Zend uw Geest uit en zij zullen herschapen worden; en Gij zult het aanschijn van de aarde vernieuwen. Alleluia.
Bron^ Daily Prayer Book, Philip Birnbaum, 1949, p.465 Externe links
Psalm 104 is een scheppingspsalm, God wordt geprezen als Schepper, onderhouder en herschepper. Alles wat bij de schepping gemaakt is komt langs. Wat opvalt bij nadere bestudering is dat dit prachtige loflied op de schepping kunstig is opgebouwd volgens het patroon van een Menorah (kandelaar met middenlicht en symmetrisch aan weerszijden meer lichten) Over inhoud en opbouw van Psalm 104Psalm 104 is een scheppingspsalm, God wordt geprezen als Schepper, onderhouder en herschepper. Alles wat bij de schepping gemaakt is komt langs. Wat opvalt bij nadere bestudering is dat dit prachtige loflied op de schepping kunstig is opgebouwd volgens het patroon van een Menorah (kandelaar met middenlicht en symmetrisch aan weerszijden meer lichten) Opbouw: Nadat de psalm zich in de
inleiding richt tot God (vs. 1b-c), en zijn majesteit en grootsheid looft, richt
de psalm zich op Gods aanwezigheid in het heelal, die zich openbaart in 7 symmetrisch
weergegeven handelingen (menorah patroon). De zeven voorbereidende handelingen
van de Schepper zijn:
Met Pinksteren wordt gevierd dat God verder gaat met zijn schepping, Hij geeft zijn Geest en gaat verder met de herschepping. Wat
opvalt is dat slechts een enkel passend vers uit de psalm gebruikt werd, niet
de hele psalm. Maar omdat de hele psalmen in de dagelijkse ochtend, middag en
avondgebeden gebruikt werden, werden die bij toegewijde gelovigen bekend verondersteld.
Door met Pinksteren dit vers uit Ps 104 te zingen wordt het Pinksterfeest in de
grote boog gezet van Gods Schepping, onderhouding en Herschepping. Dat geeft het
feest extra diepte. Psalmen zijn op het eerste gezicht weerbarstige oude teksten,
maar als je de moeite neemt je erin te verdiepen en ermee te leren leven, dan
geven ze stem aan de hoogten en diepten van het leven met God.
|
|