NOEME WILLEM
VISSER Wie en Waarom

LITURGIE &CETERA Thema's
  Kerkelijk Jaar
Hoofddienst   Getijden   Devotie   Uitingsvormen  

Liturgie

LITURGIEK
Liturgiek TVG

Liturgiegeschiedenis

Joods

Vroeg Christelijk

Oosters Orthodox

Westers Katholiek

Protestants

HYMNOLOGIE

Geschiedenis van de Hymnodie

Oud Joodse Hymnodie
Vroeg Christelijke Hymnodie
Griekse Hymnodie tot 900AD
Latijnse Hymnodie
Lutherse Hymnodie
Calvinistische (Franse) Psalmodie
Nederlandse Gemeentezang
na de Reformatie

Engelse Hymnodie

Muziekgeschiedenis


Kunstgeschiedenis

Prehistorie, Oudheid en Vroege Middeleeuwen
Middeleeuwen
Renaissance
Barok en Rococo
Negentiende Eeuw
Twintigste Eeuw




Oefening Lectio divina 2
We oefenen ons in lectio divina, geestelijke lezing. We gebruiken een bijbelgedeelte voor deze oefening. Je kunt na afloop aantekeningen maken van wat deze oefening je gebracht heeft. Deze oefening zal twintig minuten duren.

Voorbereiding
l. Neem je meditatiehouding aan en word je bewust van je lichaamshouding.
2. Ga met je aandacht naar je buik en concentreer je op je ademhaling. Blijf hier enige tijd in rusten.
3. Herhaal hardop of in stilte op het ritme van je adem: `0 God, kom mij te hulp.'
Lectio
Ik lees de tekst tweemaal hardop voor Johannes 15: 1-8
Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meet vruchten draagt. Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie met in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. Wie met in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in bet wur gegooid en verbrand. Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
Meditatio
Waar valt je aandacht op? Waarom valt daar je aandacht op? Wat raakt je, wat heeft jou iets te zeggen? Waarom?
Komen er naar aanleiding van deze tekst andere teksten bij je boven, of een lied, of een beeld, of een herinnering?
Heeft de boodschap die deze tekst voor jou heeft ook bepaalde consequenties?
Oratio
Verwoord in een kort gebed wat deze meditatie bij je opriep.
Contemplatio
Richt je aandacht weer op je lichaam, zit rechtop, adem rustig in en uit, voel je gedragen door de stoel, de grond, en daarin door God. Rust in dat gedragen worden.



Lecrio divina in een groep

Voorbereiding
1. Ga rechtop zitten, de voeten naast elkaar. Shut een ogenblik de ogen. Ga met je aandacht naar je buik en concentreer je op je ademhaling. Blijf hier enige tijd in rusten.
2. Herhaal hardop of in stilte op het ritme van je adem: `O God, kom mij te hulp.'
Lectio
Lees de tekst tweemaal hardop en aandachtig
Meditatio
Waar valt je aandacht op? Waarom valt daar je aandacht op? Wat raakt je, wat heeft jou iets te zeggen? Waarom?
Komen er naar aanleiding van deze tekst andere teksten bij je boven, of een lied, of een beeld, of een herinnering?
Heeft de boodschap die deze tekst voor jou heeft ook bepaalde consequenties?
Oratio
Verwoord in een kort gebed war deze meditatie bij je opriep.
Contemplatio
Richt je aandacht weer op je lichaam, zit rechtop, adem rustig in en uit, voel je gedragen door de stoel, de grond, en daarin door God. Rust in dat gedragen worden.
Verwerking
In een groepsgesprek krijgen zij die dit willen gelegenheid lets te vertellen. Men discussieert hier met over, maar deelt ervaringen. Eerst krijgt men de gelegenheid lets te noteren. Men kan ook tijdens het proces aantekeningen maken.
Men kan ook op een creatieve manier uiting geven aan wat men beleefd heeft, door te schilderen, te tekenen, te kleien of gedichten te maken.