Focus
op een vast voorwerp of op een geluid
Doel: Innerlijke rust contact met wat voor jou betekenisvol is door de
aandacht te richten op een voorwerp.
Gang van zaken
1. Kies een voorwerp uit je directe omgeving waarnaarjouw aandacht op
de een of andere manier naar uitgaat, of dot voor jou van speciale be
tekenis is. Voorbeelden van voorwerpen zijn: een steen, een kaars, een
bloem, een tak, een school, een doosje, een kunstafbeelding, de bijbel
of een liedboek.
Zet dit voorwerp voor je neer.
Ga zitten in een gemakkelijke houding.
Maak contact met je lichaam. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen.
Richt je aandacht op het door jou gekozen voorwerp.
Wanneer je bij jezelf merkt dat je voortdurend denkt dan wat je bijvoorbeeld
allemaal nog moet doen, blijf dan vriendelijk voor jezelf. Laat de gedachten
gewoon voor wat ze zijn of benoem ze met woorden als 'plannen', 'zorgen
maken', 'herinneren', etc. Ga dan weer met je aandacht terug naar het
voorwerp. Ga na wat dit voorwerp voor je betekent.
Neem twintig rninuten de tijd voor dere oefening. Neem rustig de tijd
de oefening at te ronden.
Je kunt de meditatie afsluiten met een gebed.
Maak eventueel enkele aantekeningen in een dagboekje.
2.
Voorwerpoefening
Het doel van deze oefening is tot innerlijke rust te kornen en contact
te maken met wat voor jou van betekenis is door midde! van het richten
van de aandacht op een voorwerp.
Gang van zaken:
Kies een voorwerp dat je regelmatig gebruikt, zoals de pen waar je veel
mee schrijft, of de beker waar je dagelijks uit drinkt. Kies wel een voorwerp
dot je gemakkelijk in de hand kunt houden.
Ga zitten in een gemakkelijke houding.
Maak contact met je lichaam. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen.
Houd het voorwerp in je handen en word je ervan bewust. Wat voel je?
Is het zwaar of juist licht? Hard of zacht?
Is het warm of koud?
Onderzoek het voorwerp met je vingers. Tast het af. Ruik er ook eens
aan.
Rook zo geheel en al vertrouwd met het voorwerp. Bekijk het van alle kanten.
Wat is de vorm?
Welke kleuren heeft het?
Zet het voorwerp nu voor je neer en vraag je of wat dit voorwerp je wellicht
te vertellen heeft.
Wat vraagt het voorwerp van je? Bezie het voorwerp nu opnieuw. Beleef
je het voorwerp nu anders dan in het begin van de meditatie?
Neem twintig minuten de tijd voor deze oefening.
Neem rustig de tijd de oefening of te ronden. Je kunt de meditatie afsluiten
met een gebed. Maak eventueel enkele aantekeningen in een dagboekje.
3.
Deze oefening gaat een stap verder dan de beide bovenstaande vormen van
objectmeditatie. Bij deze oefening identificeer je je met het voorwerp.
Het doel van deze oefening is no te gaan welke eigenschap van het voorwerp
voor jou van betekenis is.
De oefening goat als volgt:
Kies een voorwerp uit je directe omgeving waarnaarjouw aandacht op de
een of andere manier naar uitgaat, of dat voor jou van speciale betekenis
is. Voorbeelden van voorwerpen zijn: een steen, een kaars, een bloem,
een tak, een school, een doosje, een kunstafbeelding, de bijbel of een
liedboek.
Zet dit voorwerp voor je neer.
Ga zitten in een gemakkelijke houding.
Maak contact met je lichaam. Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen.
Richt je aandacht op het door jou gekozen voorwerp.
Bekijk het voorwerp aandachtig: hoe ziet het eruit? Wat valt op? Trekt
iets speciaal de aandacht?
Neem zo mogelijk het voorwerp in handen en gebruik al je zintuigen om
het te ontdekken.
Identificeerje nu met het voorwerp: word als het ware zelf dot voorwerp.
Benoem de eigenschappen van het voorwerp als waren die van jou zelf. Voorbeelden;
'als school ben ik open', `als wol ben ik zacht', `als steen ben ik hard'.
Schenk aandacht aan de gevoelens die bij je bovenkomen. Wanneerje merkt
dat je gedachten afdwalen of dot je verklaringen wilt zoeken, go dan weer
rustig terug naar de ervaring zelf.
Vraag jezelf vervolgens of of je alle eigenschappen van het voorwerp
wel wilt accepferen als bij jou behorend.
Welke eigenschap is voor jou van betekenis en zou je eventueel verder
willen ontwikkelen?
Neem twintig minuten de tijd voor deze oefening. Neem rustig de tijd
de oefening af te ronden.
Je kunt de meditatie afsluiten met een gebed.
Maak eventueel enkele aaniekeningen in een dagboekje.
|