LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
Isaac WattsIsaac Watts (1674-1748) is belangrijk in de geschiedenis van Christelijke hymnodie omdat zijn gezangen de weg bereid hebben voor het gangbaar worden van gezangen in gemeentezang in de meeste kerken in de Engelstalige wereld. Voor Watts vormden berijmde psalmen gewoonlijk de gemeentezang zowel in de officiële Kerk van Engeland als in de afgesplitste 'dissenting churches'. Door parapfrasen van de Psalmen in modern Engels, opende Watts de deur voor het gebruik van gezangen als gemeentezang. Hij wordt daarom ook wel de 'Vader van het Gezang' genoemd. Isaac Watts was voor het Engelse gezang wat Ambrosius was voor de middeleeuwse Latijnse hymne in de getijden en wat Clement Marot was voor de Franse psalmberijming, en wat Maarten Luther was voor het Duitse koraal. Enige tientallen van zijn gezangen en psalmparafrasen zijn nog in gebruik en wereldwijd is hij nog steeds een van de meest gezongen gezangdichters. De meeste gezangen van Watts' werde gepubliceerd in twee bundels:
Watts wordt ook gezien als de grondlegger van het kinderlied met de publicatie van Divine and Moral Songs for Children (1715), misschien wel de eerste bundel met liederen speciaal voor kinderen. Deze liederen komen nu erg moralistisch en streng over. Voorbeelden:
en
Watts hymns waren ongelooflijk successful, zozeer dat midden in de 18e eeuw ze de belangrijkste gezangen werden en voor veel denominaties de overgang markeerden naar psalmen en gezangen, tot ver in de 19e eeuw, zowel in Engeland als de overzeese gebiedsdelen.. In het Liedboek voor de kerken zijn de volgende vertaalde gezangen van Watts te vinden: LB 192, 281, 290, 397, 438 Enige bekende Psalmen en Gezangen van Isaac Watts
Watts vestigde een Gezangentraditie Isaac Watts (1674-1748) had de zowel de visie als de vaardigheid om twee takken van de Christelijke hymnodie te verbinden --parafrasen (vrije weergaven) van Bijbelgedeelten en devotionele poezie--. Deze twee benaderingen pasten bij zijn tweevoedige theorie van gemeentezang:
Watts stelde de norm voor het Engelse gezang en vond vele navolgers. Zowel door zijn gemeentezangleer als door zijn gezangen zelf vormde Watts de gemeentezang van de volgende generaties. Navolgers in deze Watts School omvatten:
[ontleend aan Sing with Understanding, Harry Eskew and Hugh McElrath (Nashville: Church Street Press, 2nd edition, 1995) Kenmerken van de gezangen van Isaac Watts Watts' gezangen hadden kenmerken die hun stempel drukten op de vorm en inhoud van het Engelse gezang van de volgende generaties. VORM:
INHOUD:
Met deze kenmerken was het prototype van het Engelse gezang gevormd. Isaac Watts kan gekenmerkt worden als dé man die de gemeentezang veranderde. De Wesleys schiepen een type gezang waarin het gevoel een grotere rol ging spelen. Samen vormde dit een gezangrepertoire waar zowel het Evangelische Revival als andere richtingen in de kerk zoals de Oxford Beweging voortbouwden.
Engelstalige sites gewijd aan Isaac Watts
Het standbeeld van Isaac Watts in een park in Southampton, Engeland. Isaac Watts graf te Bunhill Fields, London, Engeland
|
|