LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
De Griekse BouwkunstBouwkunst. De bouwkunst diende in de eerste plaats de schoonheid. Niet de imponerende afmetingen, maar de goede verhoudingen waren van belang. Door een lichte buiging ontnam men aan de rechte lijnen iedere starheid. Geraffineerde verschillen in de afmetingen van de onderdelen verhoogden de optische werking. Alles bleef daardoor vrij en natuurlijk.
Vorm en opbouwGriekse tempels hadden verschillende vormen en groottes. De vorm van een tempel kon rechthoekig of rond zijn. In het centrale, ommuurde gedeelte van de tempel, de naos genaamd, stond een cultusbeeld opgesteld van de godheid aan wie de tempel gewijd was. Sommige tempels hadden een voorhal, een pronaos, die toegang gaf tot het heiligdom. Achter de naos lag soms nog een ruimte, de zogenaamde opisthodomos. Tempels werden (deels) omringd door zuilen. Hieronder zie je de verschillende vormen die een Griekse tempel aan kon nemen.
Het ging de Grieken bij de bouw van hun tempels niet om indrukwekkende afmetingen, maar wel om de juiste verhoudingen.Vaste maatverhoudingen beheersen de opbouw van de Griekse tempel. Hierdoor stralen de gebouwen harmonie en evenwicht uit. Een Griekse tempel rust op een zogenaamd stereobaat. Op deze basis staan zuilen, die het bovenste gedeelte van de tempel, het hoofdgestel, dragen.
Het hoofdgestel kan onderverdeeld
worden in een architraaf, een fries, geison, tympanon
en een sima. Vaak wordt het hoofdgestel bekroond door akroteria.
Het tempelfries (5) kan versierd zijn met één doorlopend reliëf of bestaan uit metopen afgewisseld met trigliefen.
BouwordenIn de Griekse bouwkunst onderscheiden we drie stijlen of orden: 1. De Dorische orde
Zuilen van de Dorische orde hebben geen basement en vrij zware zuilschachten met aaneengesloten cannelures. Het eenvoudige kapiteel van de Dorische zuil wordt ook wel een schotelkapiteel genoemd. Tempels die in de Dorische orde gebouwd zijn, hebben meestal een fries dat opgedeeld is in metopen en trigliefen. 2. De Ionische orde
3. De Korinthische orde
BouwmateriaalDe Grieken hebben voor al hun gebouwen, dus ook voor hun tempels, oorspronkelijk hout als bouwmateriaal gebruikt. De belangrijkste onderdelen van een gebouw werden bekleed met platen van terracotta (gebakken klei). Geleidelijk aan is men meer duurzame, maar ook moeilijker te bewerken natuursteen (kalksteen en marmer) gaan toepassen. In de vormgeving van de Griekse tempels zien we nog duidelijk invloeden van de oorspronkelijke houtbouw terug. Dit geldt met name voor tempels van de Dorische orde. Op de afbeelding hieronder is bijvoorbeeld goed te zien hoe de balkkoppen in het houten hoofdgestel (1), terugkomen als trigliefen in de steenconstructie (2).
De Griekse bouwmeesters streefden voor de materialen een zo glad mogelijk oppervlak na. Als er kalksteen werd toegepast, werd dit voorzien van een pleisterlaag. Marmer kon echter zo glad worden afgewerkt, dat er geen pleisterlaag nodig was. KleurgebruikTempels werden, evenals andere openbare gebouwen, voorzien van beschilderingen in felle kleuren als rood, blauw en geel (goud). Deze kleuren zijn door de eeuwen heen bijna allemaal verdwenen. De onderstaande afbeelding geeft een indruk hoe Griekse tempels er oorspronkelijk ongeveer uitgezien moeten hebben.
Voortleven van de klassieke bouwkunstDe Griekse tempelbouw, die door de Romeinen werd overgenomen, is van grote invloed geweest op de architectuur uit latere tijden. Zo werd de klassieke vormentaal als inspiratiebron gebruikt tijdens de Renaissance, de Barok en het Rococo. Met name tussen 1770 en 1840 werd er sterk teruggegrepen op het klassieke bouwen. Deze periode wordt ook wel het Classicisme of het Neoclassicisme genoemd. Ten tijde van het Neoclassicisme verzette men zich tegen de tierelantijnen van de Barok en het Rococo. Tegenover de uitbundige decoratie van deze stijlen eiste men een strenge terugkeer naar de heldere en zuivere vormen uit de klassieke oudheid.
|
|