1. De vroege Christenen onderhielden de Joodse religieuze praktijken.
2. Ze deden mee aan de Tempeldienst en kwamen samen voor onderwijs
en discussie in de Synagoge, maar er werd meer nadruk gelegd op
de heilige maaltijd - nu een gemeenschapsmaal en niet langer
een familie maaltijd - vaak het breken van het brood genoemd.
Iemand kreeg de taak om het avondmaal te leiden.
3. Mensen werden in synagoges en andere openbare plaatsen bekend
gemaakt met de weg van Jezus, maar de bijeenkomst van de gelovigen
was het ritueel van de gemeenschappelijke maaltijd, die gewoonlijk
gehouden werd in het ruime huis van een welgestelde Christen. Het
is niet duidelijk of elke keer dat in het Nieuwe Testament het "breken
van het brood wordt genoemd ook inderdaad de Maaltijd van de
Heer (eucharistie) wordt aangeduid, maar aangenomen wordt dat dit
in de meeste gevallen wel bedoeld is.
4. Gemeentezang bestond uit nieuw gemaakte gezangen
en niet in de eerste plaats uit Oud Testamentishe psalmen.
Als, bij voorbeeld, Paulus tegen de Corinthiers zegt: Wat dan,
broeders? Als jullie samenkomen heeft ieder een psalm, een onderwijzing,
een openbaring, tongentaal, een interpretatie (1 Corinthians
xiv.26-7), dan lijkt het erop dat hij in de eersteplaats sprak over
de bijdragen die de gemeenteleden leverden.
5. Het Nieuwe Testament lijkt vol te staan met fragmenten van
liturgische gezangen.
6. De KANTIEKEN
uit het evangelie naar Lukas (het Magnificat, Benedictus
(Lofzang van Zacharias) en Nunc dimittis (Lofzang van Simeon)
worden beschouwd als komplete gezange die gezongen werden in
de liturgy van toen.
7. Naast het zingen van volledige gezangen, die waarschijnlijk door
individuele personen werden uitgevoerd, zal de hele gemeente deelgenomen
hebben aan korte acclamaties en responsies. In de enthousiaste
atmosfeer moeten korte acclamations zoalsAmen, Alleluia
enMaranatha gebruikelijk geweest zijn, naast de wat langere
zoals doxologieën of misschien geliefde psalm versen.
Deze werden wellicht gezongen als antwoord op gebeden en lezingen,
die zelf waarschijnlijk ook op zangtoon gereciteerd werden en niet
op moderne wijze voorgelezen of gesproken.
8. Instrumentale muziek had geen plaats in de synagogale eredienst.
Daarom was vroeg Christelijke muziek waarschijnlijk a cappella.
Instrumentale muziek werd geassocieerd met de offerdienst in de
Tempel.
9. Vroeg Christelijke eredienst werd gekenmerkt door spontaniteit.
Christenen waren revolutionair en charismatisch. Hun eredienst werd
gelardeerd door schreeuwen, acclamaties, gezangen, geimproviseerde
zangen en spreken in tongen.