1. De vroege Christenen onderhielden de Joodse religieuze praktijken. 
            
          
          2. Ze deden mee aan de Tempeldienst en kwamen samen voor onderwijs 
            en discussie in de Synagoge, maar er werd meer nadruk gelegd op 
            de heilige maaltijd - nu een gemeenschapsmaal en niet langer 
            een familie maaltijd - vaak het breken van het brood genoemd. 
            Iemand kreeg de taak om het avondmaal te leiden.
          
          3. Mensen werden in synagoges en andere openbare plaatsen bekend 
            gemaakt met de weg van Jezus, maar de bijeenkomst van de gelovigen 
            was het ritueel van de gemeenschappelijke maaltijd, die gewoonlijk 
            gehouden werd in het ruime huis van een welgestelde Christen. Het 
            is niet duidelijk of elke keer dat in het Nieuwe Testament het "breken 
            van het brood wordt genoemd ook inderdaad de Maaltijd van de 
            Heer (eucharistie) wordt aangeduid, maar aangenomen wordt dat dit 
            in de meeste gevallen wel bedoeld is.
          4. Gemeentezang bestond uit nieuw gemaakte gezangen 
            en niet in de eerste plaats uit Oud Testamentishe psalmen. 
            Als, bij voorbeeld, Paulus tegen de Corinthiers zegt: Wat dan, 
            broeders? Als jullie samenkomen heeft ieder een psalm, een onderwijzing, 
            een openbaring, tongentaal, een interpretatie (1 Corinthians 
            xiv.26-7), dan lijkt het erop dat hij in de eersteplaats sprak over 
            de bijdragen die de gemeenteleden leverden.
          5. Het Nieuwe Testament lijkt vol te staan met fragmenten van 
            liturgische gezangen.
          6. De KANTIEKEN 
            uit het evangelie naar Lukas (het Magnificat, Benedictus 
            (Lofzang van Zacharias) en Nunc dimittis (Lofzang van Simeon) 
            worden beschouwd als komplete gezange die gezongen werden in 
            de liturgy van toen.
          7. Naast het zingen van volledige gezangen, die waarschijnlijk door 
            individuele personen werden uitgevoerd, zal de hele gemeente deelgenomen 
            hebben aan korte acclamaties en responsies. In de enthousiaste 
            atmosfeer moeten korte acclamations zoalsAmen, Alleluia 
            enMaranatha gebruikelijk geweest zijn, naast de wat langere 
            zoals doxologieën of misschien geliefde psalm versen. 
            Deze werden wellicht gezongen als antwoord op  gebeden en lezingen, 
            die zelf waarschijnlijk ook op zangtoon gereciteerd werden en niet 
            op moderne wijze voorgelezen of gesproken. 
         
         
           
            8. Instrumentale muziek had geen plaats in de synagogale eredienst. 
              Daarom was vroeg Christelijke muziek waarschijnlijk a cappella. 
              Instrumentale muziek werd geassocieerd met de offerdienst in de 
              Tempel.
            9. Vroeg Christelijke eredienst werd gekenmerkt door spontaniteit. 
              Christenen waren revolutionair en charismatisch. Hun eredienst werd 
              gelardeerd door schreeuwen, acclamaties, gezangen, geimproviseerde 
              zangen en spreken in tongen.