LITURGIE &CETERA | Thema's | |||||||
Kerkelijk Jaar | ||||||||
Hoofddienst | Getijden | Devotie | Uitingsvormen | |||||
|
AffectenleerDe Affectenleer gaat terug tot de Griekse Oudheid en stelt dat Affecten zoals Vreugde, Droefheid of Pijn zich muzikaal laten uitdrukken en dat de muziek zulke gemoedsbewegingen bij de luisteraar kan oproepen. De Affectenleer ist onderdeel van de Muziektheorie van de Barok die de samenhang tussen het Affect en de mogelijkheden deze muzikaal gestalte te geven verkent. Omdat men ervan uitging dat taal en muzikale taal nauw verbonden waren zijn de (Musica Poetica) en de Retorika nauw verbonden. (Voor affectenleer in de schilderkunst, klik hier) Herkomst van het woordAffect:
GeschiedenisDe wortels van de Affectenleer reiken tot in de griekse oudheid (ethische waardetoekenning aan muziek door Plato). Reeds in de Renaissance en in de vroege Barok komt in Madrigalen het Affectieve in de tekst ook door muzikale middelen tot uitdrukking. Deze Stijlmiddelen werden ook in instrumentale muziek en in het bijzonder in de Oper toegepast. In de 17e en 18e eeuw wordt de Affectenleer in de muziektheoretische geschriften van Michael Praetorius (Syntagma musicum, 1619), Marin Mersenne (Harmonie universelle, 1636), Athanasius Kircher (Musurgia universalis, 1650), Johann Mattheson (Der vollkommene Kapellmeister, 1739) uitgewerkt. Een systematizering en consolidering van de Affektenleer werd ondernomen doorFriedrich Wilhelm Marpurg (1718-1795). De omzetting van affecten in muziek is in het bijzonder onderzocht bij Johann Sebastian Bach (Albert Schweitzer, Bach, 1908. Immanuel Tröster, Joh. Seb. Bach, 1984) De Affectenleer werkt ook na de Barok door, tot aan heden toe. In sommige richtingen der moderne muziek, zoals bijvoorbeeld de Twaalftoonmuziek is een bewuste reactie tegen de affectenleer te zien. De affectenleer gaat
ervan uit dat affecten primaire menselijke reacties zijn. Er is een actuele vertegenwoordiger
van deze benadering: Affect
theory (Wikipedia) (een tak van de psychoanalyse die probeert affecten te
ordenen in categorieën en ze te verbinden met een bijbehorende typische respons). Affecten
Omwerking voor de muziekQuintilianus (~35 tot ~100 n.Chr.) beschouwt de vocale muziek op grond van de struktuele overeenstemming op hetzelfde nivaeu als de retorika. Hij zag analogieën tussen intonatie en melodie. In de Renaissance begon de belangstelling voor muzikale vormgeving die de affecten van de tekst ondersteunt. Daarvoor zijn er twee mogelijkheden:
Motief- en melodiebouwMotieven en Melodieën worden overeenkomstig het affectgehalte van de hele tekst of van individuele belangrijke woorden (sleutelwoorden) vormgegeven. Voorbeelden:
Opmerkungen
Zie ook
Literatuur
Weblinks
|
|