Christelijke symbolen: Het Kruis
Het kruisteken verwijst naar het lijden van Christus
en is het christelijke symbool bij uitstek.
|
|
Het
byzantijnse kruis wordt in de Grieks orthodoxe kerk gebruikt.
|
|
De drie treden onder het kruis verwijzen naar de heuvel Golgotha
of Calvarië. Daarom heet dit kruis Calvarië kruis. De drie treden
verwijzen ook naar geloof, hoop en liefde.
|
|
Het Keltische kruis werd gebruikt door de Keltische christenen
in Groot Brittannië en Ierland.
|
|
Dit
bloeiende leliekruis herinnert aan de Drieëenheid en de opstanding.
|
|
Jeruzalemkruis. Het centrale kruis beeldt het OTwet uit. De
vier kruisjes beelden het evangelie uit als vervulling van
de wet.
|
|
Het
kruis symboliseert het einde van de wereld en het koningschap
van Christus over de wereld
|
|
De knoppen aan de uiteinden van het kruis (appels) symboliseren
de vruchten van het
christelijke leven.
|
|
Dit
is een russisch orthodoxe kruis. De bovenste dwarsbalk wijst
op het opschrift INRI.
|
|
Dit is een bloeiend kruis, dat aan de Drieëenheid herinnert.
|
|
Andreaskruis.
Andreas voelde zich onwaardig om net zo gekruisigd te worden
als de Here Jezus. Hij vroeg om een ander kruis. Een symbool
van nederigheid en lijden.
|
|
Dit
latijnse kruis met alfa en omega herinnert ons eraan dat de
Heer nu regeert in heerlijkheid.
|
|
Het
kruis is een eenvoudig kruis in de vorm van de griekse letter
tau. Het is het kruis van de OTische profetie. Het teken dat
de Israëlieten maakten met Pasen om bloed aan de deurpost te
strijken.
|
|
Geboortekruis
in de vorm van een ster herinnert aan Jezus' geboorte.
|
|
Pauselijk
kruis met de drie gebieden waarover het gezag wordt uitgeoefend:
de kerk, de wereld, de hemel.
|
|
Overwinningskruis.
dat de eerste letters IC verbindt met de laatste letters XC
van Jezus Christus. En het griekse woord voor overwinnaar NIKA.
|
|
De
vier puntige uiteinden van dit latijnse kruis wijzen op het
lijden van Christus toen hij werd gekruisigd.
|
|
Dit
kruis is een symbool van de strijdende kerk. Het stamt uit de
tijd van de ridders en kastelen.
|
|
Latijns
kruis herinnert ons aan het offer van de Here Jezus. Het lege
kruis herinnert ons ook aan de opstanding en de hoop op het
eeuwige leven.
|
|
Dit
kruis werd gebruikt door Columba op het eiland Iona in de zesde
eeuw.
|
|
Ankerkruis
symboliseert de christelijke hoop in Chris- tus. Clemens bisschop
van Rome werd gebonden op een anker in de zee gewor- pen door
keizer Trajanus.
|
|
Patriarchenkruis. In de kunst dragen de patriar- chen dit kruis.
Later werd het ook door kardinalen en bisschoppen gedragen.
|
|
Maltezerkruis
gedragen door de ridders van de Johannieter orde.
|
|
Hugenotenkruis.
Het hugenotenkruis was oorspronkelijk een teken waaraan Franse
protestanten herkend konden worden. Tegenwoordig is het
een belangrijk symbool voor reformatorische christenen. Het
centrum wordt gevormd door vier vlammen die samen een Maltezer
kruis vormen. Zij zijn verbonden door een kroon met een Franse
lelie. De kroon wijst op loyaliteit van de hugenoten t.a.v.
land en koning. De vier harten verwijzen naar liefde in het
algemeen en de liefde voor het Evangelie in het bijzonder. Op
de uiteinden van het kruis bevinden zich acht parels. Een parel
staat voor zuiverheid. Maar de acht parels verwijzen naar de
groepen mensen in de Bergrede die door Jezus Christus worden
zalig gesproken: armen van geest, zachtmoedigen,treurenden,
zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, barmhartigen,
zuiveren van hart, vreedzamen, zij die vervolging lijden terwille
van de gerechtigheid. De duif onderaan het kruis is een symbool
voor de Heilige Geest, maar deze symboliseert ook het leed dat
door vervolging ontstond. In plaats van een duif zou er vroeger
ook wel een traan onder aan het kruis hebben gehangen.
|
|
Lutherroos.
Maarten Luther schrijft hier zelf over:
|
“Nu
ge vraagt, of de graveur zijn werk goed gedaan heeft,
wil ik u meteen vertellen, hoe ik dit zegel bedoeld heb
als een merkteken van mijn theologie. Het eerste moet
een kruis zijn, een zwart kruis in een hart in zijn natuurlijke
kleur, om er mij steeds weer aan te herinneren dat het
geloof in de Gekruisigde ons zalig maakt. Want de rechtvaardige
zal uit zijn geloof leven, uit zijn geloof aan de Gekruisigde.
Zulk een hart moet midden in een witte roos staan om aan
te duiden dat het geloof vreugde, troost en vrede geeft.
Daarom moet die roos wit zijn en niet rood, want wit is
de kleur der geesten en van alle engelen. Zulk een roos
staat in een hemelsblauw veld omdat die vreugde in de
geest en in het geloof de aanvang is van de komende hemelse
vreugde. En dan daaromheen een gouden ring, die zegt dat
deze zaligheid in de hemel eeuwig duurt en geen einde
heeft en zoveel kostelijker is dan alle aardse vreugde
en goed, als het goud schoner is, edeler en kostbaarder
dan alle andere metalen.”
|
|
|
|